Mandag kveld spilte det amerikanske metalbandet Tool konsert i Oslo Spektrum.
For et musikkmagasin som GAFFA er dette et arrangement som i utgangspunktet er av stor interesse. Men en spesiell kontrakt gjorde at sjefredaktør Geir Magne Staurland besluttet å boikotte konserten.
– I en konsertanmeldelse ser man på tekst og bilde som likeverdige. Disse kontraktene er et forsøk på å kontrollere vårt redaksjonelle arbeid, sier han til Medier24.
Kontraktene sier blant annet at bildene ikke kan brukes i kommersiell sammenheng.
Staurland sier at dette ikke er det største problemet, men at det kan gi konsekvenser for en fotograf dersom en ukjent tredjepart finner bildet og bruker det kommersielt.
Den andre delen av kontrakten er verre, understreker GAFFA-redaktøren. Her står det at bildene som pressefotografen tar eies fullt og helt av bandet som spiller.
– Det er en trend som har foregått i lang tid, og som man har forsøkt å stå opp mot tidligere. Jeg tror mange ikke tar fotografer og deres yrke på alvor, sier han.
Vil ha kontroll
Forrige uke spilte Bryan Adams konsert i Stavanger, og hadde da innført en lignende kontrakt.
Andre eksempler på store artister som benytter seg av dette er Jay-Z, Eminem, Ariana Grande, Robbie Williams, The Killers, Bruno Mars og Kendrick Lamar.
– De store navnene gjør dette fordi de kan. Det betyr jo liksom ikke så mye for kjente artister som Tool eller Eminem at vi er der for å dekke konserten, sier Staurland.
I noen sammenhenger får ikke pressefotografer adgang til konserter i det hele tatt.
Andre ganger får de komme for å gjøre jobben sin, men artistene bestemmer hvilke bilder de får bruke. Sistnevnte var tilfellet da Tool inntok Oslo Spektrum.
– Jeg tror det handler om at de vil ha kontroll på imaget sitt, rett og slett, sier Staurland.
– Norge har vært et foregangsland
GAFFA er et nordisk magasin, og har også redaksjoner i Danmark og Sverige.
Staurland forteller at norske medier blir sett på som foregangsaktører for å belyse disse problemene.
– Jeg har inntrykk av at de mener at Norge har vært et foregangsland. Mine kolleger i Danmark nevner eksplisitt norsk presse når det er snakk om dette. Artister har endret praksis her i landet som følge av at pressen har gått sammen. Eksempler her er Paul McCartney, Iron Maiden og Muse, sier han.
Opplever at norske arrangører tar det på alvor
Leif Tore Lindø er journalist i Stavanger Aftenblad, og skrev en kommentar om akkurat dette temaet før Bryan Adams-konserten forrige uke.
Han sier at det finnes flere typer fotokontrakter, og at enkelte avtaler ikke bør godtas av pressefolk.
– Innholdet i disse kontraktene, der fotografene må gi fra seg rettighetene til sine egne bilder, er problematiske. Men andre standard-restriksjoner som handler om hvor man kan stå når man tar bilder for eksempel, er helt uproblematiske, sier Lindø til Medier24.
Han tror også at rollen til konsertfotografer blir nedvurdert.
– Hvis fotografene ikke var viktige, ville ikke slike kontrakter eksistert, sier han.
Live Nation er arrangør av Tools-konserten i Oslo, og arrangerte også Bryan Adams-konserten i Stavanger.
– Jeg har alltid opplevd de norske arrangører som velvillige og at de har gjort det de kan for å få dette til å gå. Jeg har aldri opplevd en norsk arrangør som ikke har forsøkt å få til noe bedre rundt dette når vi har tatt kontakt, påpeker Lindø.
Live Nation Norway har så langt ikke besvart Medier24s henvendelser om denne saken.