«Slik så hovedsakene ut hos lokalavisene i Lofoten da Burger King åpnet denne uka. Det har heller ikke manglet på redaksjonell omtale i månedene og ukene før åpning.
», skriver Erik Magnus Samland.
Erik MagnusSamlandtidligere ansatt i Lofot-Tidende, VG, E24 og Nordlys
Publisert
«Satte tennene i Lofotens første Burger King-burger», «Kø på åpningsdagen – se bildene!», «-Hit skal vi ofte», «Fikk klippe snora: - Tror det vil være et godt tilskudd».
Dette er noen av overskriftene på artiklene fredag 22. november fra lokalavisene i Lofoten – Lofotposten og Lofot-Tidende. To Amedia-aviser som konkurrerer i samme region.
Siden nyheten for første gang ble kjent 8. juli i år har det jevnt og trutt blitt produsert artikler om hurtigmatkjedens historiske etablering i Lofoten. Med blant annet disse titlene:
«Spent på Burger King i Lofoten? Her får du en omvisning», «Her går det så unna, at det ble både lunsj og kake», «Nå nærmer det seg for sultne lofotinger», «Dette gleder lofotingene seg mest til», «Nå er åpningsdatoen klar», «Se hvem som «spiser» seg inn i lokalene», «Burger King har åpningsdatoen klar».
Som pressemann gjennom nesten 20 år blir jeg både forundret og desillusjonert. Jeg kan være med på at den første Burger King-åpningen i Lofoten fortjener omtale, men må det være så massivt og ukritisk over tid? Er det virkelig dette journalistene i disse avisene har av ambisjoner i sitt yrke? Jeg tror ikke det. Drømmen om å bety en forskjell, skape en viktig debatt eller å avdekke noe viktig finnes hos alle journalister.
Hvis lesertallene viser at interessen er massiv - hva med for eksempel å plukke opp noen momenter fra kronikken til kommuneoverlegen som skriver innsiktsfullt om den samfunnsøkonomiske kostnaden av overvekt og fedme, og som konkluderer med at nyheten om Burger King ikke er særlig godt nytt for folkehelsen?
Hva med å undersøke fettmengde og antall kalorier i en whopper-deal? Hva med å høre med de andre burgerselgende spisestedene i byen om hva de tenker om den nye konkurrenten?
Og ikke minst – hva med å forholde seg til at det finnes en Vær varsom-plakat som disse avisene har forpliktet seg til å styre etter? Her fra kapittel 2:
2.6. Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.
2.7. Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff.
Jeg vet ikke om lokalavisene har et bevisst forhold til disse presseetiske reglene. Jo, jeg vet jo egentlig det. Dessverre. Dag etter dag kommer tidspress og krav om kvantitet på bekostning av journalistisk kvalitet og kritisk tenkning.
Denne dekningen av Burger King-åpningen, tilsynelatende årets månelanding her ute i havgapet, føyer seg for øvrig bare inn i den enormt lange rekken av regelmessige kjøpesentersaker. Nevnte jeg at lavpriskjeden Normal åpnet med dunder og brak på senteret i september?
Eiere, drivere og kjøpesenterledelsen smilte nok over dekningen da også.