Tidligere i år vant Budstikka prisen for «Årets Mediehus». Nå kan de juble for stor vekst i sine digitale abonnenter. Her er redaksjonen avbildet under prisutdelingen sammen med kulturminister Abid Q. Raja. Caroline Roka
Budstikka har passert 10 000 digitale abonnenter: – Ikke tilfeldig at det skjer nå
Antallet abonnenter har økt i takt med lesertallene, forteller sjefredaktør Kjersti Sortland.
Onsdag nådde Budstikka en etterlengtet milepæl - nå har avisen 10.000 heldigitale abonnenter, etter at de innførte brukerbetaling på sine nettsider i oktober 2017.
Sjefredaktør og administrerende direktør, Kjersti Sortland, er svært godt fornøyd med at antallet abonnenter nå er oppe i et femsifret antall.
– Det er alltid stas å passere milepæler. 10 000 rene digitalabonnenter har vært det første målet, så det føles godt å passere det, sier Sortland til Medier24.
Budstikka har økt med 2000 abonnenter de siste ukene. Sortland er ikke overrasket over at veksten skjer akkurat nå.
– Det er ikke tilfeldig at dette skjer under den andre koronabølgen. Vi ser at både leserinteressen, kjøpsinteressen og nyhetssuget er så høy som noen gang tidligere.
Samtidig sier sjefredaktøren at den kontinuerlige nedgangen i antallet papirabonnenter man har merket det siste tiåret, har flatet ut under koronapandemien. Totalt har Budstikka omtrent 21 000 abonnenter.
– Må komme med relevant innhold
– En ting er å skaffe seg abonnenter, en annen er å få dem til å bli. Hvordan gjør dere det?
– Det handler om å ha en god evne til å bygge vaner, særlig i en ny abonnents tre første måneder. Vi må komme med relevant innhold som oppleves interessant, og være gode på meningsjournalistikk, nyhetsjournalistikk og fotojournalistikk, sier hun.
Og legger til:
– Vi må være der på det som er viktig i folks liv. Det handler om hvordan man klarer å holde kundene engasjerte. Det kan man gjøre gjennom for eksempel riktig bruk av pushvarsling, og gjennom å sende ut de riktige nyhetsbrevene.
Budstikka har ennå ikke opplevd at abonnentveksten flater ut, slik mange andre lokale mediehus har. Selv om avisen forventer vekst i flere år fremover, er sjefredaktør Sortland forberedt på at dette også vil skje hos dem.
– Hvordan skal dere håndtere dette når den dagen kommer?
– Jeg har ingen annen oppskrift enn at innholdet vårt skal fortsette å være så relevant som mulig. Jeg tror at det også i fremtiden vil være mulig å leve av en kombinasjon av opplaget vårt og annonseinntekter, svarer Sortland.
Og legger til:
– Annonseinntektene er fortsatt viktige, og vil øke digitalt i takt med utviklingen. Jeg er optimistisk og ser behovet for lokale nyheter, som koronakrisen har vist oss.
– En helt nødvendig omlegging
Sortland gir nyhetsredaktør Karianne Steinsland en stor del av æren for Budstikkas digitale vekst.
Steinsland forteller at avisen har tatt grep de to siste årene, blant annet for å styrke seg på løpende nyheter på nett.
– Vi har lagt om turnusen vår, slik at vi er best på hendelsesbaserte nyheter, og har også «lengre åpningstider» på nettdesken. I tillegg har flere i redaksjonen kommet inn på nettdesken og laget hendelsesnyheter der, sier Steinsland.
Og legger til:
– Det har mange også gjort før, men det har vært en stor omlegging, som har vært helt nødvendig å gjøre, noe som har blitt enda mer tydelig under koronakrisen.
Budstikka-journalistene skal nå først og fremst tenke digitalt, og derfor har også måten papiravisen lages på endret seg.
–Papiravisen lages nå i skyen, og jeg har også laget den fra mobilen, sier Steinsland.