Redaktør i Budstikka, Kjersti Sortland. Foto: Anne Marthe Lilleby

Budstikka-redaktøren om Amedia-oppkjøpet: – Gleder oss til å komme inn i en lokalavis-familie

Redaktør Kjersti Sortland sier tiden var riktig for å bli en del av Amedia.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag morgen kom nyheten om at Amedia har kjøpt Budstikka til en pris på 130 millioner kroner

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, sier til Medier24 at hun er fornøyd med å få Amedia som ny eier.

–  Vi mener det er riktig for fremtidig utvikling og behov at vi blir en del av en større medievirksomhet nå, sier hun.

Sortland legger til at det er en naturlig utvikling, etter et langt samarbeid med Amedia gjennom flere år.

– Amedia-konsernet har også en struktur og profil som passer oss godt. De er et konsern som har lokalavis som eneste formål, sier hun.

Amedia er nå eneste eller største eier i 80 norske lokalaviser og én digital riksavis. Konsernet har 2.100 ansatte og omsatte i 2019 for 3,7 milliarder kroner. 

Budstikka ble etablert i 1898 som en rendyrket lokalavis for Asker og Bærum kommuner og har i dag 22.000 abonnenter og 60.000 daglige lesere.

Avisen har 45 ansatte og hadde i 2019 en årsomsetning på 103 millioner kroner.

– Hva vil endre seg for leserne?

– Budstikka skal fortsette å være best mulig lokalavis for Asker og Bærum. På sikt tror jeg våre lesere vil oppleve produktutvikling og tilbud vi ellers ikke ville klart å gi. Men journalistikken vil fortsatt drives videre av en redaksjon som ønsker å gi best mulig lokalavis, sier Sortland.

Hun legger til at siden oppkjøpet er nytt, vil ikke utseendet endre seg med det første.

– Vi skal være en pådriver for at kundene skal ha optimale løsninger og journalistikk. Men design og hvordan vi utvikler produktene, vil komme senere, sier hun.

Sortland sier de nå ser frem til å bli en del av en stor lokalavis-familie.

– De har mye kompetanse vi får nyte godt av, samtidig som vi håper at Budstikka skal få ta del i mye innholdsutvikling. Dette er til det beste for Budstikka, sier hun.

– Amedia har vært en spydspiss på digital utvikling. Det synes vi er spennende å få ta del i, spesielt på all teknologiutvikling rundt forbrukermarkedet. Vi tror det er riktig å få et nytt eierskap nå, sier hun.

Amedia overtar formelt eierskapet etter generalforsamling og selskapsgjennomgang i februar.

Kjersti Sortland og resten av Budstikka-redaksjonen blir nå en del av Amedia. 
Powered by Labrador CMS