Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG og Frode Buanes, sportssjef i VG

EM profeten er VGs største redaksjonelle innlogging-suksess: Måtte ta tekniske grep

Pågangen ble så stor for EM-profeten at VG måtte ta tekniske grep for å ta unna trafikken.

Publisert

VGs EM-profet fortsetter å slå rekorder. Dagen før EM startet i Tyskland passer de 100.000 brukere.

Nå er de oppe i 175.000 brukere og nesten 20.000 ligaer.

– Dette er den største redaksjonelle innlogging-suksessen i VG noensinne, sier utviklingsredaktør Øyvind Brenne.

Gjorde grep

EM-profeten gir poeng for korrekt tippet resultat og ekstra poeng for riktig antall mål. Den med flest poeng ved finalen på Olympiastadion i Berlin 14. juli vinner konkurransen.

Brenne forteller at de daglig opplever et massivt engasjement, og EM-profeten er blant VGs mest leste saker hver dag.

Det store pågangen gjorde også at VG måtte ta grep på åpningsdagen forrige fredag.

– Vi så at pågangen ble så stor på fredag at vi gjorde en teknisk infrastrukturoppgradering for å kunne ta unna trafikken, sier Brenne.

Det som kalles OPS-teamet i VG måtte hjelpe til ekstra til for å lage en skyveløsning, forklarer Brenne.

Vanligvis får alle brukerne den samme artikkelen når de klikker på den bestemte artikkelen.

– Det er VG vant til å takle mye av. Det som er annerledes her er at hver enkel bruker for hver sin unike side. Det krever litt mer.

– Få klager

Brenne forteller at de er veldig fornøyd med det tekniske i EM-profeten, gitt at de har så mange spillere.

– Nå går det veldig raskt til at man får poengsummene. Vi opplever veldig få klager og har hatt veldig lite nedetid, sier utviklingsredaktøren.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært?

– Det er morsomt å høre historier om folk som er ivrige spiller. Vi får mange mailer fra engasjerte spillere som vil ha resultatet sitt regnet ut omtrent før målene er scoret, svarer Brenne.

VGs utviklingsredaktør forklarer hvorfor innlogging er så viktig for dem:

– Det er et av våre aller viktigste mål. Vi trenger å vite hvem brukerne er for å kunne servere dem det mest relevante redaksjonelle innholdet. Kommersielt er det viktig for å kunne tilby relevante annonser. Det er utrolig viktig, og noe vi kommer til å fokusere mer på i fremtiden.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS