London-korrespondent, Øyvind Nyborg og fotograf, Johan Bull.

Denne NRK-duoen har dekket Europas hardest korona-rammede land: – Nå savner vi brexit

Øyvind Nyborg var spyferdig med brexit. Nå dekker han et Storbritannia som holder på å knekke sammen under pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Øyvind Nyborg reiste til Storbritannia for å bli London-korrespondent i 2017, var det én sak som han var sikker på ville bli definerende for korrespondenttiden hans.

Brexit var nemlig overalt. Den veltet både statsministere, partiledere og skapte en enorm oppmerksomhet utenfor øyrikets grenser.

Men etter flere år med forhandlinger og harde fronter, begynte han å kjenne på en «brexit-fatigue». Nyborg er klar på hva han selv mener om temaet.

– Vi var spyferdige av Brexit etter å ha dekket det i nesten fire år. Men så kom en annen sak som overskygget alt. Nå savner vi Brexit, sier Nyborg til Medier24.

Ekstrem situasjon

For Storbritannia er det landet i Europa som er blitt hardest rammet av koronapandemien siden i fjor.

Befolkningen har levd under full nedstengning, og nesten 120 000 mennesker har dødd som følge av viruset.

Nyborg har nærmest dekket en krigssone, hvor lik har blitt oppbevart i midlertidige kjølecontainere utenfor begravelsesbyråer og likhus.

I april vendte familien hans hjem til Norge, og Nyborg ble værende igjen i London.

Han er klar på at situasjonen har vært ekstrem.

– Det er en spesiell situasjon å bo i en by, hvor hundrevis av mennesker dør hver dag. Jeg mener at det er viktig for NRK å være tilstede, og være plass hele tiden. Vi må dekke de hendelsene, til tross for at smitten er ekstrem, forteller Nyborg.

– Godt gammeldags fotarbeid

Sammen med fotograf Johan Bull, har Nyborg reist rundt i Storbritannia for å rapportere om konsekvensene av pandemien til det norske publikummet.

Journalister har hele tiden vært på listen over samfunnskritiske yrker i landet. De har dermed kunne reise rundt fritt, så lenge de har fulgt de svært strenge koronatiltakene.

Korrespondent Øyvind Nyborg og fotograf Johan Bull på jobb under pandemien.

Flere av reportasjene fra Storbritannia har vært rystende bilder av overfylte begravelsesbyråer og utslitte sykepleiere.

I høst viste Dagsrevyen en reportasje fra en gate i Liverpool, hvor Nyborg og Bull gikk fra dør til dør. At pandemien utfordrer kreativiteten er det ingen tvil om, ifølge korrespondenten.

– Jeg hadde en idé om å lage portrett av en gate som kunne stå som et bilde på hvordan de britiske øyene har blitt rammet. Vi tok i bruk et eldgammelt journalistisk triks; Godt gammeldags fotarbeid, sier Nyborg og fortsetter:

– Trikset er å bruke tid på folk, for å få dem til å åpne seg. Alle koronatiltakene tvinger frem den type kreativitet.

– Privilegert

Nyborg har fortsatt et halvt år igjen av tiden sin som korrespondent i London. At man kan allerede definere hans tid med to ekstreme saker, synes han er spesielt.

Han er klar på at rolle som journalist under krisen har vært givende.

– Jeg har følt meg privilegert for å kunne være med å dekke det som foregår. Det har for meg ikke vært noe annet alternativ å enn stå i det. Det er veldig viktig å dokumentere det som foregår, sier Nyborg.

Men selv om dekningen av pandemien har vært til tider utmattende med lange dager, så har det også vært lange dager i full isolasjon på hjemmekontor.

For å få tiden til å gå har han plukket opp en hobby; gitarspilling.

– Noen går på yoga, mens andre spiller gitar. Det har blitt min terapi. Jeg har aldri spilt så mye gitar som jeg gjør nå.

Powered by Labrador CMS