(ULLEVAAL STADION): Under Lyddager fortalte journalist og
dokumentarfilmregissør i NRK, Martin Gaarder, hvordan det var å jobbe
med den omstridte dokumentaren «Den sorte svane».
Garder var sammen med Tor-Arne Vikingstad de to NRK
Brennpunkt-journalistene som samarbeidet med TV 2 Danmark om serien.
Serien eksponerer gjengkriminelles metoder for
hvitvasking og økonomisk triksing, ved hjelp av muldvarpen Amira Smajic og
skjulte kameraer på hennes kontor. Smajic forteller at hun selv har drevet med den
typen hvitvasking før, og vil hjelpe journalistene.
– Absurd
I løpet av arbeidet med serien, oppdaget de danske skaperne
at Smajic fortsatt gjorde kriminelle handlinger, som ikke var forenelige med
avtalen.
Det ble bestemt at Smajic skulle konfronteres i et eget
intervju med TV 2. Men før konfrontasjonen, ville NRK–journalistene ha et eget
intervju med henne, uten at hun visste at hun var avslørt.
– Jeg var der «undercover».
Hun skulle ikke vite at jeg var med i produksjonen. Jeg dro under dekke av å
være nyhetsjournalist for NRK. For det å ha bånd til henne kunne være farlig,
sier Gaarder og legger til:
– Det var absurd å snakke med
henne som at alt var bra. Det var den mest uærlige rammen jeg har vært med på,
sier Gaarder om intervjuet.
To uker senere skulle de danske skaperne konfrontere Smajic, men
samme dag får hun nyss om at hun er avslørt og ringer produsenten. I lydopptaket, som er med i serien, truer hun både produsenten, og de andre journalistene.
– Amira var en slags
medarbeider som vi allerede i utgangspunktet visste at vi ikke kunne stole på.
Fikk egen «risk assesment»
Med tanke på hvilke miljø serien tar tak i, var sikkerhet
noe som ble tatt alvorlig. De to NRK–journalistene reiste blant annet til København
for å ha møte med et sikkerhetsselskap hvor de fikk en såkalt «risk assesment» med
tiltak for å ivareta egen sikkerhet under og etter prosjektet.
Risikoen ble
gradert som høy, både før og etter publisering. De fikk også om lag 30 forslag
til tiltak.
– Og det er veldig vanskelig
å etterleve.
Gaarder legger til at han ikke har vært redd under prosjektet.
– Det tror jeg rett og slett
er fordi de vi samarbeidet med i Danmark var i så ekstremt mye større fare. Så
det føltes feil å rundt og være redd i Norge.
Men likevel var arbeidet med
prosjektet svært hemmelig.
– For Skandinavia er lite.
Det er forgreninger fra disse bandene i Danmark til Norge. Og plutselig kjenner
noen hverandre. Så Vi måtte holde fullstendig kjeft, sier han og påpeker at det
var bare to personer i Brennpunktredaksjonen på 22 personer som visste hva som
foregikk.
Uenige om identifisering
Den danske redaksjonen og NRK var også uenige om hvem av
personene i serien som skulle identifiseres. I første episode var det det
Gaarder kaller «småfisk».
– Der ville TV 2 kjøre full
identifisering, men det ønsket ikke vi.
Han forklarer at det ville blitt et kjempeproblem, fordi
dette ville gjøre det mulig for aktørene å saksøke TV 2 og vise til at NRK tok
andre valg.
– Dette gjorde at vi bestemte
oss for å klippe de tolv minuttene ned til to minutter, slik at vi kunne sladde
ansiktene. Hadde vi beholdt samme lengde som de, måtte vi ha identifisert alle,
forklarer Gaarder.
Han sier det var identifiseringene som var de vanskeligste
presseetiske vurderingene.
– Men så har avsløringen ikke
kraft hvis man ikke identifiserer.
Gaarder sier de har fått kritikk for at det ikke er snakk om
store beløp, så det ikke var dramatisk nok for å rettferdiggjøre
identifisering.
– Det var småpenger i det
store bildet. Men jeg har tatt veldig til orde for at dette er veldig vesentlig
på andre måter. Metodikken, moduset og det at vi får høre samtaler om hvordan
man går fram for å hvitvaske, sier Gaarder.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no