Geir Arne Kippernes går fra nyhetssjef til breakingsjef i VG.

VGs nye breaking­sjef er klar for kamp: – Hviler du i denne bransjen er du ikke best lenger

Geir Arne Kippernes har vært nyhetssjef i VG siden 2013. Nå skal han lede ni andre nyhetssjefer i sin nye rolle som breakingsjef.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 møter VGs ferske breakingsjef utenfor kontoret på VG-desken. Innover i gangene blir Kippernes gratulert av samtlige som går forbi med klemming og high-five.

– Det føles veldig hyggelig å få den responsen når du tar på deg en så viktig jobb for VG. Jeg synes det er stas, og gleder meg veldig til å komme i gang, sier han når han endelig er klar til å prate.

Allerede mandag begynner Kippernes sin første dag, dog i en overlappingsperiode.

Han er heller ikke ukjent med rollen.

– Jeg har vært nyhetssjef i VG siden 2013, og de to siste årene vi har hatt breakingsjef har jeg jobbet tett med ham, og jeg har steppet inn i rollen før. Det er ikke veldig nytt, men det blir noe annet når du får ansvaret og skal forvalte det til det beste for VG, forteller han.

Skal være først og best

Den ferske breakingsjefen sier klart at han mener VG er best på breaking, men ser samtidig at konkurrentene ruster opp.

– Hviler du i denne bransjen er du ikke best lenger. Her må vi være på tå hev. Kommer du på jobb og tror du har vunnet nyhetskampen så har du ikke det. Og taper eller vinner du et slag, så er det ikke mange minutter til neste kamp, sier han, og fortsetter:

– Å vinne absolutt alt sier seg selv er nesten umulig, men vi skal ha ambisjon om å vinne i hvert fall de største nyhetene. Det skal vi skru videre på i organisasjonen vår for å bli enda bedre på.

Likevel er han klar på en ting:

– Breaking trumfer alt!

Skal se på utvikling

De siste to årene har pandemien tatt opp en stor del av tiden til breaking-journalistene i VG. Siden februar har også krigen i Ukraina tatt store deler av avdelingens oppmerksomhet.

– Det har preget hvordan vi har jobbet og tatt nesten alle ressursene vi har innenfor breaking news. Det vi må se på er hvordan vi kan utvikle andre deler av nyhetsbildet og se hva vi kan bli bedre på som vi for eksempel ikke har blitt prioritert de to siste årene, forteller han.

Han trekker fram innovasjon som utrolig viktig for å videreutvikle breaking-faget.

– Det kan være TV, og hvordan vi skal bli enda bedre på å utnytte levende bilder, treffe unge brukere og kvinner. Det er mange ting vi har å jobbe med som vi kan gjøre enda bedre, sier han.

Blir far

Kippernes får ikke mange månedene i stolen som breakingsjef.

I august blir han nemlig pappa for første gang.

– Det er noe jeg har tenkt litt på før jeg tok denne jobben. Jeg tror det skal gå bra, men det blir nok heftig, avslutter han.

Powered by Labrador CMS