Thomas Mattsson, seniorrådgiver i Bonnier News.

Svensk medietopp ønsker Schibsteds satsing over grensen velkommen

Tidligere Expressen-redaktør og nå seniorrådgiver i Bonnier News, Thomas Mattsson mener Schibsted-splitten virker fornuftig.

Publisert Sist oppdatert

Fredag 7. juni ble salget av Schibsteds nyhetsmedier til Tinius-stiftelsen fullført. Dermed er splitten gjennomført, og består nå av to selskaper; Schibsted Media og Schibsted Marketplaces.

En som har fulgt med fra sidenlinjen er medietoppen Thomas Mattsson, som nå er seniorrådgiver i svenske Bonnier News.

– Det er selvsagt Schibsteds ledelse og eiere som best kan vurdere hvordan virksomhetene skal organiseres, men vi har i ulike sammenhenger konstatert at splittelsen virker rimelig, og samme reaksjon har kommet fra aksjemarkedet og medieeksperter, sier Mattsson.

Han har fulgt flere av møtene i forbindelse med framlegging av kvartalsrapporter.

– Interessen for avisene har vært fraværende. Kristin (Skogen Lund) har nevnt for eksempel Aftonbladet og Verdens Gang, men det kommer aldri noen spørsmål fra investorene – de vil heller høre om marginene for 'marketplaces in Finland' og slike ting som ligger langt fra hvordan det går for E24 eller Svenska Dagbladet, kommenterer han.

– I en børsmelding skriver Schibsted at kjernevirksomhetene kan bedre realisere sitt fulle potensial som separate selskaper. Tror dere på det? Eller blir nyhetsmediene svakere som følge av splitten?

– Dette blir en spekulasjon fra min side, men nå har Schibsted Media både kapital for oppkjøp og en ledelse som kan fokusere hundre prosent på innholdsvirksomheten. Rimeligvis blir det lettere for sjefredaktøren i Aftenposten eller den nye Sverige-sjefen å kunne handle mer langsiktig, i stedet for at BlackRock eller en annen eier på Wall Street reagerer negativt og senker aksjekursen.

Lyd og «årets bransjenyhet»

At Schibsted Media tas av børs og blir eid av en stiftelse tror han vil merkes med at medieselskapet vil styrke seg på lyd, men avviser heller ikke video.

– Gode nyheter for PodMe og eksterne oppkjøpskandidater, altså. I Norge har VGTV store digitale plattformer, og tidligere eide Schibsted også TV2. I Sverige har Schibsted drevet nett-tv-tjenesten S24 og Aftonbladet-kanalen TV7 samt forsøkt å ta kontroll over TV4. Nå har nye Schibsted Media både penger og mandat til å satse mer på bevegelige bilder, hva som skjer blir spennende å følge med på, sier Mattsson.

Spesielt innenfor levende bilder har Affärsvärlden i Sverige skrevet om at TV4 muligens er til salgs, og både Schibsted og Bonnier blir nevnt som potensielle kjøpere.

Bonnier solgte TV4 til Telia tilbake i 2019 til over ti milliarder svenske kroner.

JP/Politikens Hus sin CEO, Stig Ørskov, sa til Medier24 på WAN-IFRA-konferansen i mai at han går ut fra at TV4 er på observasjonslisten til Schibsted.

Mattsson kaller salget en god avtale, men at han ikke kan kommentere opplysninger om eventuelle eller kommende oppkjøp eller salg.

Han påpeker at TV4 er fortsatt Sveriges største TV-kanal, selv om prisen har falt sammenlignet med 2019.

– Det er ikke så mye å kjøpe i Sverige, så hvis – og jeg gjentar, hvis – Schibsted er interessert i 'Fyran', vil det være årets bransjenyhet. Historisk sett har imidlertid Schibsted ikke nølt med å satse på egne prosjekter, sier han.

Frykter ikke konkurranse

I et større intervju med Medier24 uttalte Siv Juvik Tveitnes at de vil styrke seg i Sverige.

Økt konkurranse frykter ikke Bonnier-toppen.

– Vi ønsker alle som tror på media velkommen. Vi samarbeider nært med Schibsted i Tidningsutgivarna, som tilsvarer Danske Medier, og i publisistorganisasjonen Utgivarna, og dessuten deleier vi blant annet TT Nyhetsbyrån som er Sveriges Ritzau, sier han.

– Så møtes selvfølgelig Expressen og Aftonbladet samt Dagens Nyheter og Svenska Dagbladet på markedet, men det er jo bra for journalistikken og forretningsutviklingen.

Mediekonsernet Polaris har kjøpt seg inn i Sverige gjennom Stampen Media. Amedia har samarbeid med Gota og Bonnier News Local. JP/Politikens Hus er på vei inn med FinansWatch. 

– Hvorfor kommer alle til Sverige, og kommer Bonnier til å gå inn i Norge mer enn dere allerede er?

– Sverige er det største nordiske markedet, så alle store aktører vil kaste blikket hit. Men husk at Bonnier News opererer i 13 land, så for oss er Polen og en rekke andre land også interessante.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS