Vårt Land mister abonnements-inntekter, mens annonseinntektene går opp. Det viser årsregnskapet for 2021.
Avisen hadde i fjor inntekter på 120,8 millioner kroner, opp fra 119,8 millioner året før.
Abonnements- og løssalgsinntektene går ned med 700 000 til 71,7 millioner kroner, samtidig som annonseinntektene øker med to millioner, til 16,8 millioner.
Synker på papir
– Vi har hatt en kraftig økning i digitale abonnementer. Dette skyldes både nye abonnenter, og at papirabonnementer har valgt å gå over til å bli digital bruker. Dette gjør at inntektene på papir går ned, men gjør også at utgiftene til distribusjon og papir går ned, sier sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, til Medier24.
Han legger til at overgangen gjør at de får mer penger til journalistikken.
– Samtidig er papiravisen viktig, og vi har rustet opp helgeavisen, og kommer til å fortsette å lage en god papiravis, sier Bore.
Avisens utgifter økte fra 118 til 119 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 1,08 millioner kroner, ned fra 1,7 millioner.
Lønningsposten gikk ned fra 51,3 millioner til 50,9 millioner. Bore forklarer av det skyldes avviklingen av Vårt Land Forlag.
– Vi har økt bemanningen i redaksjonen de siste årene, har hatt flere langstidssykefravær og det sammen med forlagsavviklingen gjør at posten synker, sier han.
Kraftig digital vekst
Og 2022 har startet bra for avisen.
– Året har startet med en massiv økning i digitale abonnementer. Vi har 1300 flere nå enn ved årstart. Dessverre har vi en viss nedgang på papir som spiser litt av økningen, sier Bore.
Avisen har økt daglig dekning digitalt med 54 prosent siden samme kvartal i fjor, viser tall fra Medietall.
– Vi har hatt en kraftig økning, men som de fleste andre aviser med papir-fokus, synker vi der. Når det er sagt har vi fremdeles ressurser til å satse på papir, sier han.