Fredrik Sjaastad Næss og Bjørn-Henning Ødegaard i Konspirasjonspodden.

Nå blir ikke lenger Konspirasjonspodden gratis

Den populære podkasten er signert av den reklamefrie streamingtjenesten PodMe.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Streamingtjenesten PodMe øker sin satsing på reklamefrie podkaster bak betaling i det norske markedet, og har nå signert Konspirasjonspodden, opplyser selskapet.

Programlederne bak Konspirasjonspodden, Bjørn-Henning Ødegaard og Fredrik Sjaastad Næss, er glade for den nye avtalen.

At de nå ikke lenger blir en gratis podkast, bekymrer imidlertid ikke duoen.

– Jeg tror den reklamefrie modellen er fremtiden for vårt medium også. Vi har stor tro på at våre lyttere kommer til å bli med oss over til PodMe, sier Sjaastad Næss.

– PodMes reklamefrie premiummodell er hovedgrunnen til at vi velger dem som partnere. Podkast har utviklet seg fra å være noe en hvilken som helst amatør kan lage hjemme, til å bli en profesjonalisert og viktig kanal i medielandskapet. Det stiller også krav til oss som produsenter. Ved å fjerne reklame kan vi fokusere 100 prosent på innhold og dramaturgi, uten uheldige reklameavbrudd som ødelegger flyten, sier Ødegaard.

Den Sverige-baserte tjenesten PodMe ble lansert i Norge i fjor sommer, og er den første som tilbyr reklamefri podkast mot betaling. Schibsted gikk ytterligere inn på eiersiden tidligere i høst, og har som mål å nå en million brukere innen fire år.

– Konspirasjonspodden er en av landets største kommersielle podkaster, og har hatt jevn suksess siden starten i 2017. Ifølge Podtoppen hadde sesongpremieren deres i år mer enn 60 000 unike lyttere, og 125 000 nedlastinger. De har også klart kunststykket å opprettholde en stabil og lojal lytterbase over tid. Jeg er utrolig glad for at Konspirasjonspodden har valgt PodMe som partner, og vi gleder oss til å bidra til å heve opplevelsen for deres lyttere, sier sjef for PodMe i Norge, Mathias Thaulow Lisberg.

Powered by Labrador CMS