Fredrik Sjaastad Næss og Bjørn-Henning Ødegaard i Konspirasjonspodden.
Foto: Helge Brekke
Nå blir ikke lenger Konspirasjonspodden gratis
Den populære podkasten er signert av den reklamefrie streamingtjenesten PodMe.
Streamingtjenesten PodMe øker sin satsing på reklamefrie podkaster bak betaling i det norske markedet, og har nå signert Konspirasjonspodden, opplyser selskapet.
Programlederne bak Konspirasjonspodden, Bjørn-Henning Ødegaard og Fredrik Sjaastad Næss, er glade for den nye avtalen.
At de nå ikke lenger blir en gratis podkast, bekymrer imidlertid ikke duoen.
– Jeg tror den reklamefrie modellen er fremtiden for vårt medium også. Vi har stor tro på at våre lyttere kommer til å bli med oss over til PodMe, sier Sjaastad Næss.
– PodMes reklamefrie premiummodell er hovedgrunnen til at vi velger dem som partnere. Podkast har utviklet seg fra å være noe en hvilken som helst amatør kan lage hjemme, til å bli en profesjonalisert og viktig kanal i medielandskapet. Det stiller også krav til oss som produsenter. Ved å fjerne reklame kan vi fokusere 100 prosent på innhold og dramaturgi, uten uheldige reklameavbrudd som ødelegger flyten, sier Ødegaard.
Den Sverige-baserte tjenesten PodMe ble lansert i Norge i fjor sommer, og er den første som tilbyr reklamefri podkast mot betaling. Schibsted gikk ytterligere inn på eiersiden tidligere i høst, og har som mål å nå en million brukere innen fire år.
– Konspirasjonspodden er en av landets største kommersielle podkaster, og har hatt jevn suksess siden starten i 2017. Ifølge Podtoppen hadde sesongpremieren deres i år mer enn 60 000 unike lyttere, og 125 000 nedlastinger. De har også klart kunststykket å opprettholde en stabil og lojal lytterbase over tid. Jeg er utrolig glad for at Konspirasjonspodden har valgt PodMe som partner, og vi gleder oss til å bidra til å heve opplevelsen for deres lyttere, sier sjef for PodMe i Norge, Mathias Thaulow Lisberg.