Styreleder i Fortellingens kraft, Bjørn Asle Nord, ser frem til en ny konferanse i år.Foto: Endre Simonsen
Fortellingens kraft 2022 er i gang:
Fortellingens kraft-sjefen slår et slag for historiefortellingen: – Nyhetene klarer ikke å fange opp kompleksiteten
Bjørn Asle Nord er klar for en ny konferanse med Fortellingens kraft. I en krisetid med mye nyheter, ønsker han at man tar et steg tilbake og går i dybde på hva som egentlig skjer.
(BERGEN): Onsdag sparkes journalistkonferansen Fortellingens kraft i gang.
Blant foredragsholderne som kommer til Bergen er VG-kommentator Shazia Majid, fotojournalist i Dagens Næringsliv Alexander Nordahl, podkast-journalist Joachim Førsund og Vårt lille land-programleder Tonje Steinsland, i tillegg til flere internasjonale formidlere.
NRK-journalist Bjørn Asle Nord er styreleder i Fortellingens kraft og den som startet konferansen tilbake i 2016.
Han er klar på at årets versjon preges av ulike formater og aktuelle temaer som krig og klima.
– Jeg synes vi har fått et solid og bredt program med mange aktuelle bidrag. Vi er også innom de fleste plattformene. Blant annet har podkast-formatet blitt veldig sterkt og vi ser at en god del fortelling flytter seg over på podkast, forteller Nord til Medier24.
– I tillegg har vi rene undervisnings økter som går rett på håndverket. Vår profil er at folk skal kunne komme hit for å lære, legger han til.
– Trenger mer enn faktaene
Til daglig jobber Nord med digital og undersøkende historiefortelling om klima og natur i NRK.
Han mener publikum trenger historiefortelling i journalistikken i en verden som blir stadig mer urolig.
– Vi står nesten i krise etter krise. Det utløser jo et bombardement av nyheter. I denne strømmen så er det lett at ting forsvinner i en tåke og det blir vanskelig for å folk å få tak på det, forteller Nord.
Han påpeker at det er lett å kaste seg på det umiddelbare.
– Men vi trenger å ta et skritt til siden og gå dypere. Vi trenger å gi publikum innsikt og forståelse. Da kommer historiefortellingen inn.
NRK-journalisten understreker at all journalistikk skal basere seg på fakta, men mener at man av og til må sikte etter andre ting i tillegg.
– Vi trenger mer enn faktaene. Vi trenger menneskene inn. Det er gjerne gjennom menneskene og historiefortelling at vi kjenner oss selv igjen, sier Nord og fortsetter:
– Nyhetene klarer ikke å fange opp kompleksiteten som er der ute. Publikum kan forstå ting gjennom å se ting. Mennesker er visuelle, og det er fortellingsjournalistikken også – både gjennom tekst og bilder.
– Ser en nyhetstrøtthet
De siste årene har større kriser preget mediebildet. Koronapandemien ble etterfulgt av krig i Europa. Nå stiger prisene og renten blir høyere i samfunnet.
Nord er klar på at det til tider enorme nyhetstrøkket kan forvirre både folk og journalister.
– Man ser en nyhetstrøtthet. Jeg har hørt om journalister som sier at de ikke orker å lese nyheter. Vi må ta innover oss at vi produserer mye og må av og til roe litt ned.
Nord er fornøyd med at Fortellingens kraft igjen er utsolgt. Det er også kommet inn mange bidrag til Fortellerprisen.
Samtidig etterlyser Nord flere ledere på alle nivåer i mediebransjen på konferansen.
– De kan i hvert fall vise seg. Det er med å vise vei for dem som er under, og det er en symbolkraft i det. Men det viktigste er at de sender journalister hit, og det gjøre mange av mediehusene.