(OSLO): Under Digital Media Europe-konferansen i Oslo, arrangert av WAN-IFRA, snakket Helene Tveiten, digital markedsfører hos Polaris Media og Nils Riise, Norgessjef for Piano, om hvordan Polaris Media Sør jobbet med en dynamisk betalingsløsning for å hente nye lesere.
– Betalingsmur er ikke noe hyggelig. Når leserne våre treffer den, er det fordi de ønsker å lese noe, men så blir de nektet, og da vil man bli irritert, sier Helene Tveiten og legger til:
– I tillegg er våre lesere blitt vant etter 15 år å få lese nyhetene gratis. Vi har en hel generasjon som aldri har betalt for nyheter, og som føler at de har krav på det, sier hun.
Brukte emojier
Hun påpekte at de aldri ville kunne gjøre alle glade for å møte denne muren.
– Men vi ville redusere irritasjonen. En stor mengde mennesker ser denne muren hver dag, og de må ganske raskt etter at de har kommet inn på nettsiden ta et valg om de skal kjøpe abonnement eller ikke. De rekker nesten ikke å vurdere engang, og det ender med at vi presser dem før de er klare, forteller hun.
I 2019 inngikk Polaris Media Sør et samarbeid med software-selskapet Piano for å lage en mer dynamisk løsning.
– Det var et kvantesprang. Vi kunne tilpasse muren til leserne, forklarer hun.
Tveiten forklarte at de tok inspirasjon fra sosiale medier da de så på hvordan de ville ha løsningen.
– Vi vet at emojier gjør det bra i sosiale medier, så vi forsøkte å bruke forskjellige emojier. I tillegg visste vi ikke lengre frem forskjellige abonnementer. Forskning viser at det å ha flere valg demotiverer folk, og vi risikerer å miste lesere fordi vi overlesser de, sier Tveiten.
– Mål alt
Og fra scenen fortalte hun om hvordan det hadde fungert med en dynamisk emoji-mur.
– Resultatene var veldig gode. Etter en måned sammenlignet vi fem vanlige dager før og etter skiftet, og klikk-raten hadde økt med 197 prosent. Senere byttet vi også ut med bilder av våre ansatte og en tekst. Da økte vi med 12 prosent. Det er ikke like drastisk som første stigning, men. Det vi ser at det er steg i riktig retning, forteller hun.
Nils Riise fra Piano påpekte at en viktig ting med Polaris sin betalingsmur var hva leserne fikk under selve muren.
– Når du har en mur på en nettside, tar den over, og lar deg ikke scrolle. Vi forsøkte å legge inn en scroll ned til relaterte saker. For hvis vi skal få leserne til å bli, må vi vise de at det er mer å finne enn den ene saken de har trykket på, sa han.
Tveiten kom også med flere tips til hvordan man kunne øke klikkraten gjennom betalingsmuren.
– Mål alt. Bli kjent med folkene du skal nå. Gjør undersøkelser, og sett deg selv i deres sko. Men mest av alt. Fortsett å vær nysgjerrig. Det er prøving og feiling. Mye av det du lager er laget for å feile. Men du må prøve, sier hun.