Johanne Lavold abonnerer på flere aviser, og vil gjerne lese artikler også fra aviser hun ikke har abonnent hos.

MENINGER:

Riv betalings­muren og bygg en hurtigkasse

«Kanskje er betalingsviljen for enkelt-artikler større enn forventet?», skriver Johanne Warberg Lavold.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Jeg er en nyhetskunde, en av de som er opptatt av å holde meg oppdatert, som er interessert i både de som og de store sakene, og som følger med på den offentlige debatten.

Derfor jeg jeg kunde hos en rekke aviser.

Tre riksdekkende, en regionavis for Tromsø-området, der jeg kommer fra, en regionavis for Sørlandet, området jeg bor i, og en liten lokalavis for kommunen jeg bor i.

Disse besøker jeg daglig på nett, og er fornøyd med å kunne holde meg oppdatert.

Den store sorgen min, er at jeg ikke får med meg alt jeg vil lese hos alle de region- og lokalavisene som skriver interessante kronikker, har fengende leserinnlegg, og rapporterer om saker som ikke når riksmediene.

Det er en enorm verdi for mange, om disse kunne bli mer tilgjengelig for de som ikke er nær nok til å oppleve det som nyttig å abonnere.

Jeg har såklart prøvd meg, og igangsatt et prøveabonnement til svært lav pris, for så å melde meg av når artikkelen er lest. Det gir meg tilgang til det jeg vil lese, men det er i dag en høy terskel, ikke feil å anse som en mur.

Det er innlogging, jeg må gi fra meg en rekke personopplysninger, jeg må huske å melde meg av igjen. Og jeg har også gjort en del erfaringer av at jeg får hyggelige telefoner fra selgere i være seg for eksempel Jærbladet og Hamar Arbeiderblad, som jeg vennlig forklarer situasjonen hvert halvår når de pent spør om jeg vil komme tilbake som kunde.

Er dette klok bruk av ressurser? Jeg betaler bare noen få kroner for artikkelen, jeg gir fra meg flere personopplysninger enn jeg har lyst til, jeg kommer på en kundeliste som medfører at både jeg og selgere bruker tid bortkastet, på å forklare situasjonen.

Slik det gjennomføres nå, virker det som om forretningsmodellen er å tjene penger på at «gjester» glemmer å melde seg av når tilbudsperioden er ferdig. Jeg tror ikke man får god kunderelasjon gjennom den tilnærmingen.

Hvis vi får en god brukeropplevelse av å være på besøk, få den varen vi ønsker, og så kunne få bevege oss videre uten forpliktelser og ulemper, vil det bedre opplevelsen hos kunden. Og kanskje er betalingsviljen for enkelt-artikler større enn forventet?

Risikoen for clickbait-overskrifter er stor, her tenker jeg kundegruppen forventer å kunne lese en ingress som vekker interesse uten å bli tabloid. Øverst på ønskelisten er kanskje en «Spotify for norsk media», der et abonnement gir tilgang til alt, men et klippekort eller en lavterskel pay-per-view ville også vært en magisk utvikling fra dagens situasjon. Riv muren og bygg en hurtigkasse til omreisede gjester!

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS