Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Sterk digital vekst for magasinene
19 prosent leste daglig minst ett papirmagasin i 2022.
De ferske lesertallene for magasinene viser en sterk digital vekst, samtidig som lesing av papirutgavene stabiliserer seg. Nettmagasinene øker med 33 prosent det siste året.
-Nå ser vi resultatet av den systematiske jobbingen med å gjøre magasinjournalistikken digital. De ferske lesertallene viser at magasinene leverer god norsk journalistikk på alle plattformer, og at magasinformatet nå begynner å befeste sin posisjon også på nett, sier Randi S. Øgrey adm. dir. i MBL.
Det er en stabil utvikling i magasinmarkedet fra 2021 til 2022, med en samlet tilbakegang på bare 0,7 prosent for papirmagasinene. 24 magasiner blir rapportert med flere lesere, mens like mange har færre lesere, sammenlignet med 2021.
Det er først og fremst magasingruppene «Jakt og friluft», «Kvinne» og «Bil og båt» som har fått flere lesere, mens de fleste andre gruppene har fått færre lesere. Kategorien «Jakt og friluft» går frem med 10 prosent på papir og kvinnebladene øker med 5 prosent siden forrige måling.
Hjemmet er Norges mest leste papirmagasin med 266 000 lesere, etterfulgt av Se og Hør Tirsdag med 240 000 og Donald Duck & Co med 223 000.
Vi Menn Bil og Vi Menn Båt er magasinene som vokser mest, og begge har fått over 20 000 nye lesere det siste året. 19 prosent leste daglig minst ett papirmagasin i 2022, mot 21 prosent i 2021.
Veksten for magasinene skjer nå først og fremst på digitale flater, og alle de målte nettstedene til forlagshusene har en sterk vekst.
Klikk.no øker med 73 000 og har dermed totalt 219 000 brukere, mens Se og Hør øker med 54 000 og KK med 46 000 fra 2021 til 2022. Dette bidrar også til at Se og Hør og KK fortsetter å øke sin samlede dekning på papir og digitalt. Se og Hør har nå 569 000 lesere på tvers av papir og digitalt, mens KK har 294 000.