Ida Barth Thomassen, administrerende direktør i E24 og Lars Håkon Grønning, sjefredaktør i E24

E24 med seks­dobling av abonnenter under pandemien

E24s abonnementsløsning har skutt fart de siste to årene. – Vi har klart å være gode på den viktigste saken de siste to årene, sier sjefredaktør Lars Håkon Grønning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fire år etter at E24 følte seg voksen nok til å ta betalt for innholdet og startet satsingen E24+ har abonnementstallene skutt i været.

– Før pandemien var vi egentlig ganske små, og hadde vi 6.000 abonnenter. Ved nyttår hadde vi 36.686. Det er en vekst som gjør at vi ser at også abonnementsproduktet vårt har blitt relevant for folk, sier sjefredaktør i E24, Lars Håkon Grønning, til Medier24.

Det siste året har nettstedet hatt en vekst på 132 prosent, fra 15.762 abonnenter.

– Mer bredde i stoffet

– Det er en vekst som definitivt er til å leve med. En viktig årsak til veksten er at direktetrafikken vår har økt med 30 prosent, så det er flere som finner oss, sier Grønning og mener det er flere grunner til den enorme veksten:

– Rett før pandemien startet satte Schibsted i gang med sin store næringslivssatsing. Og det har betydd at vi har fokusert på å ha mer bredde i stoffet vårt. Der det tidligere var tips til hvordan man skulle gjøre smarte valg på Oslo Børs, har vi nå flere profilintervjuer, karrierestoff, reportasjer og undersøkende journalistikk.

Grønning legger til at den viktigste grunnen er dekningen av pandemien.

– Vi har klart å være gode på den viktigste saken de siste to årene. Økonomi- og næringsliv-perspektivet har blitt viktig for folk, sier han og legger til at de også har satset mer på undersøkende journalistikk.

– Abonnentene blir

Administrerende direktør i E24, Ida Barth Thomassen, sier til Medier24 at veksten i abonnementer sprer seg over alle målgruppene.

– Og det er også viktig for videre vekst. Så kommer vi til å jobbe mer målrettet mot kvinner og yngre i tiden fremover, sier Barth Thomassen.

Hun legger til at de også har en lav churn, eller på godt norsk frafall av abonnenter.

– Vi har aldri hatt lavere churn. Og det er noe av det vi er mest fornøyd med, at de som tegner abonnement er så fornøyde at de blir hos oss, sier hun.

Da Schibsted la fram tallene for fjerde kvartal, sa konsernsjef Kristin Skogen Lund at E24 er ett av områdene de skal satse på også i tiden fremover.

– Og skal vi lykkes med det, må vi lykkes med journalistikken vår. Og min hovedambisjon er at en undersøkende tilnærming til journalistikken skal gjennomsyre alt vi driver med, sier Grønning.

– Det er veldig langt igjen til vi tar plassen som mestvinnende i SKUP, men vi tar skritt for skritt og bygger kultur, sier han.

Powered by Labrador CMS