Redaktør Steinar Grini (Finansavisen) Tinna Gudmundsdottir (Dagens Næringsliv) Gunnar Stavrum (Nettavisen) og Bergens Tidende (Frøy Gudbrandsen) er halvårets store opplagsvinnere.

VG vant opplagskampen suverent - bak dem kjemper disse fire om andreplassen

Finansavisen, Dagens Næringsliv, Nettavisen og Bergens Tidende kan alle juble over sterk opplagsvekst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag morgen ble det kjent at VG+ er den store opplagsvinneren for første halvår 2021, med en vekst på over 20 000.

Bak dem, er det imidlertid jevnt mellom henholdsvis Finansavisen, Dagens Næringsliv, Nettavisen og Bergens Tidende.

Finansavisen har økt opplaget sitt med 3437 fra forrige måling. Totalt er opplaget på 27 604. Redaktør Steinar Grini er gleder seg over opplagsøkningen .

– Det er selvfølgelig en veldig hyggelig tillitserklæring til Finansavisen, og en bekreftelse på at økonomistoff er viktig for veldig mange, flere og flere. Da behøves det kunnskap og innsikt, som vi vel bidrar til, sier Grini til Medier24.

– Hva tror du veksten skyldes?

– Konkret tror jeg at det skyldes stor interesse for aksjemarkedet. Det er en megatrend som handler om aksjesparing, og vi tror ikke den kommer til å stoppe.

– Vi er veldig komfortable med å dekke aksjemarkedet, og har ikke noe behov for å bredde oss veldig ut. Aksjemarkedet er kjempeviktig, og jeg tror det blir viktigere, sier Grini.

Skal feire med kake

Også Dagens Næringsliv opplever en solid økning i sitt opplag. De har vokst med 2836 fra forrige måling. Totalt sett er opplaget på 95 483.

Målgrupperedaktør og stedfortredende sjefredaktør, Tinna Gudmundsdottir, er godt fornøyd med utviklingen.

– Det er helt fantastisk, nå skal jeg bestille kake til hele huset! Med dette har vi satt opplagsrekord. Aldri tidligere har så mange betalt for tilgang til DNs journalistikk. Det er spesielt digitalt at vi opplever en voldsom abonnementsvekst, sier Gudmundsdottir til Medier24.

Gudmundsdottir tror det er flere årsaker til den gode utviklingen.

– Veksten skyldes først og fremst at vi leverer høy journalistisk kvalitet, fordi vi har de beste folka. Den kompetansen er vanskelig å kopiere.Vi har styrket oss på breaking news på våre områder, som leserne setter stor pris på, sier hun.

– Hvor stort er potensialet til DN, med tanke på opplag? Hvor mange skal dere nå før dere er fornøyde?

– Det er nærmere en halv million mennesker som jobber innen økonomi, næringsliv og samfunn/politikk i Norge, så vi satser helt klart på nye opplagsrekorder.

– Det aller viktigste er journalistikken

Nettavisen er avisen med fjerde størst vekst i landet, og har økt sitt opplag med 2228.

Ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum gleder seg over tallene.

– På få år har Nettavisen gått fra å være en av Norges største abonnentaviser. Flere år på rad har vi hatt sterk opplagsvekst. Det er veldig gøy og en fin ny inntektslinje, sier Stavrum til Medier24.

Redaktøren tror særlig to ting har sørget for Nettavisens vekst.

– Vår egenproduksjon, og fri-flyt-samarbeidet vi har med Amedia. Vi ser at sakene våre brukes av Amedia, og at Amedia bruker våre saker. Det er vinn-vinn, og kraften av å være i et konsern.

BT-redaktør Frøy Gudbrandsen og Bergens Tidende er avisen med den femte største opplagsveksten.

Sjefredaktøren mener det er avisens gode journalistikk som ligger til grunn for veksten.

– Det aller viktigste er journalistikken og jobben journalistene gjør, og at vi lykkes så godt med å lage god journalistikk som er viktig for folk i hverdagen. Det er den viktigste forklaringen, sier Gudbrandsen til Medier24.

Powered by Labrador CMS