Tidlig onsdag morgen publiserte den nye Schibsted-avisen i Bergen, Bare Åsane, en feed-oppdatering om restauranten Burgerheim.
Saken handler om at restauranten nettopp har åpnet dørene, og at de skulle dele ut 500 burgere gratis samme dag klokken 14.
I saken har Bare Åsane laget en manual på fire steg for hvordan man kan få en gratis burger. Ett av disse stegene er blant annet at man må laste ned Burgerheims egen app.
Det er også med et bilde av en reklame for burgeren i saken.
I Vær Varsom-plakatens punkt 2.7 står det klart at «journalistisk omtale av produkter skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame».
Fagmedarbeider ved Institutt for Journalistikk (IJ), Trygve Aas Olsen, er klar i sin tale når Medier24 ringer han.
– Dette er overhode ikke i samsvar med Vær Varsom-plakaten og et klart brudd, sier Olsen.
– Burger og béarnaise
Fagmedarbeideren understreker at han bare kjenner til saken slik den blir presentert hos nettavisen.
Han utdyper at hovedpoenget er at saken fremstår som reklame for leseren.
– Du skal ikke gi en oppskrift på hvordan man hvordan man laster ned en app. Da går du for langt. Da går du inn og deltar på arrangørens side. Du skal ikke hjelpe dem å tjene penger.
– Og du skal ikke illustrere en sak med reklamebilder med burger og béarnaise, legger han til.
Olsen er klar på at det er vanlig at lokalaviser dekker slike nyheter. Det vil derfor alltid være en fare for å skrive tekstreklame i slike saker.
Han mener det ville vært mer relevant å dekke hendelsen mens folk kom til restauranten.
– Man kunne stilt seg utenfor restauranten og tatt bilder av folk som sto i kø.
Bare Åsane er en nyoppstartet avis som fortsatt er inne i en testfase. Konseptet til avisen er å publisere korte og kjappe nyhetsoppdateringer fra bydelen Åsane nord i Bergen.
Ansvarlig redaktør, Eirik Langeland Fjeld, skriver i en e-post at de ikke burde publisert feed-oppdateringen i denne formen.
– Her er det bare å legge seg flat. Det er viktig for meg å understreke at dette selvfølgelig ikke har noe med betalt reklame å gjøre. Alt innhold i Bare Åsane er journalistisk motivert, men for leseren kan den aktuelle feed-oppdateringen skape tvil om motivet for å skrive om burger-restauranten, skriver Fjeld.
Han er klar på at Bare Åsane har høye krav til presseetikk.
– I den testfasen vi er inne i nå er etikken høyt på dagsordenen når vi etablerer rutiner i redaksjonen. I dag har Medier24 hjulpet oss til å komme noen skritt videre i dette arbeidet.
Han forteller at Feed-oppdateringen nå er endret. De har både fjernet forklaringen for hvordan man får gratis burger, og reklamebildet.
Fjeld skriver videre at Bare Åsane skal være tett på, og vi skal være nyttige.
– Ny burgerrestaurant og åpningsfest med 500 gratis burgere hører absolutt hjemme i vår redaksjonelle profil, men denne gangen traff vi ikke planken i utførelsen.