Eirik Langeland Fjeld blir ny ansvarlig redaktør i «Bare Åsane».

Schibsted lanserer ny nettavis i Bergen: – Bygget for fart og korte meldinger

Schibsted lanserer «Bare Åsane» som en ny og fremtidsrettet lokalavis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted lanserer nye nettavis i Åsane i Bergen.

Det bekrefter Eirik Langeland Fjeld når Medier24 ringer.

Fjeld er i dag ansvarlig redaktør i Bygdanytt og Strilen. Nå blir han også redaktør for den nye avisen, «Bare Åsane», som han beskriver som fremtidsrettet og heldigital.

– Vi kommer til å være bygget for fart og korte meldinger. Vi satser på det umiddelbare og tror dette er en tjeneste som er etterspurt av innbyggerne i Åsane, sier Fjeld til Medier24 og legger til:

– Vi tror ikke det er blitt gjort før. Ikke i Norge, og heller ikke andre steder.

Bare Åsane har ansatt to journalister. Den ene har begynt, mens den andre starter om kort tid, opplyser Fjeld.

– Roper på smarttelefonen

«Bare Åsane» vil bli sluppet som en betaversjon i løpet av de neste 14 dagene. Her skal de teste ut det nye produktet og få tilbakemeldinger fra brukerne.

Lanseringen vil skje i løpet av våren.

– Fart og korte meldinger, blir det som en informasjonskanal?

– Det er journalistikk. Så jeg er ikke helt forelsket i det ordet. Det skal være ordentlig og seriøs journalistikk som er faktasjekket og innenfor Vær Varsom-plakaten, svarer Fjeld.

Han er klar på at produktet vil være tilgjengelig for folk der de vil ha det, men at mobilen er utgangspunktet.

– Produktet roper på smarttelefonen. Det er "on the go" og i lommen. Men så kommer noen garantert til å bruke det på PC og iPad. Det går fint, men det er absolutt et mobilprodukt.

Kari Lindø er prosjektleder for «Bare Åsane». Hun vil ikke si noe om den nye nettavisen vil ha stoffutveksling med konsern-kollega Bergens Tidende (BT).

– Det vil jeg ikke gå inn på akkurat nå. Først må vi se om dette er et produkt som kan funke i markedet og vil være noe vi kan vokse på. Det viktigste er å treffe dette markedet da det er her vi ser potensialet, sier Lindø til Medier24.

Solgte seg ut av Åsane i 2017

Åsane er en av de største bydelen i Bergen med over 40 000 innbyggere. Fjeld er klar på at det er en spennende bydel for journalistikk.

– Det er en varierende bydel med masse folk og et yrende næringsliv.

Han mener «Bare Åsane» vil tette hullene som BT, BA og NRK Vestland ikke får tettet.

– Dette blir et nyhetsnettsted for Åsane, på Åsanes premisser. Det vil leve helt fin ved siden av de andre. Jeg har ikke noe ønske eller tro på at vi skal gjøre noe med BA eller BT. Men alt som aldri blir nevnt, eller aldri tatt tak i, det skal vi skrive om.

– Nå har jo Åsane en egen avis fra før, Åsane Tidende. Hva tror du de tenker om nyhetene?

– Du får slå på tråden til dem å høre. Men vi vil jobbe på en annen måte enn dem også. Åsane er så stort at det er rom for flere aktører. De får gjøre sin ting, mens vi gjør vår ting, så får vi se hva leserne tenker, svarer Fjeld.

I 2017 solgte Schibsted seg ut som deleier av Åsane Tidende.

– Har Schibsted skjønt at Åsane er viktigere enn de trodde i 2017?

– Jeg tror ikke det er noen link der. Det var uansett før min tid. Men om man ser på markedene i Bergen så er det ikke unaturlig å se til Åsane.

Powered by Labrador CMS