Produkteier i Schibsted News Media, Sarah Sørheim, sammen med grunnlegger og daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter.

Røde tall for Shifter: Doblet underskuddet

– Integrasjonen med Schibsted har vært vesentlig mer krevende enn vi kunne forutse, sier ansvarlig redaktør Lucas H. Weldeghebriel i Shifter.

Publisert

For andre år på rad faller inntektene for Shifter Media. I 2023 falt driftsinntektene fra 10,6 millioner kroner, til 9,32 millioner kroner, en nedgang på 12,5 prosent fra året før.

Samtidig økte kostnadene noe, fra 12,2 til 12,5 millioner kroner.

Driftsresultatet endte på minus 3,2 millioner kroner, en dobling av underskuddet fra året før, hvor de endte på minus 1,5 millioner kroner.

Ansvarlig redaktør og daglig leder, Lucas H. Weldeghebriel, forklarer inntektsfallet for andre år på rad med at de har hatt fokus på andre ting enn topplinjen.

– Integrasjonen med Schibsted har vært vesentlig mer krevende enn vi kunne forutse. I tillegg har vi jobbet frem en ny publikasjon, BankShift, som har krevd endel av oss. Nå er det første punktet snart unnagjort, så da er det bare en ting å fokusere på: Å bygge vekst, skriver Weldeghebriel til Medier24.

Fri Flyt, som er underlagt Schibsted Medias nisjeavdeling lik Shifter - gikk også i underskudd, med sitt dårligste resultat noensinne.

– Vi er superambisiøse

 – Det er første året salgsinntektene går ned, hva er grunnen til det?

– Dette er det ikke så mange som vet, men vi har hatt en halv person på salg i alle år. Så resultatene vi har hatt med kun denne ressursen har egentlig vært altfor gode. Selv fjorårets tall er strengt tatt for gode til tross for nedgang. 1. juni ansatte vi en ekstra selger fra TV2, og fra i høst får vi en abonnementselger på laget.

Etter det første overskuddet i 2021 er Shifter nå tilbake i underskudd.

– Hvor lenge ser man for seg å ha underskudd?

– Dette er et spørsmål som alltid blir stilt, og som egentlig ikke er så godt. Hvis målet var å gå i overskudd, så ville vi fokusert på det, og da ville spørsmålet vært relevant. Shifter alene er lønnsomt, hvis vi separerer det fra BankShift.

Han mener et bedre spørsmål er hva de skal fokusere på fremover.

– Svaret er vekst! Vi er superambisiøse, og det er Schibsted også, så jeg gleder meg til å bli intervjuet igjen på nytt neste år om samme tema.

BankShift vokser raskere en Shifter

– Hvordan ser året 2024 ut så langt, ser man for seg en økning i inntektene i år?

– Det vi ser for oss, er vekst. Og med en styrket kommersiell gjeng, regner vi med å øke inntektene.

I høst lanserte Shifter en ny nisjeavis med navnet BankShift. Weldeghebriel forteller at etableringen selvsagt har hatt en kost.

– Når det er sagt, klarer BankShift å vokse mye kjappere en Shifter gjorde på tilsvarende tidspunkt. Det er selvfølgelig en urettferdig sammenligning. Da Per-Ivar og jeg startet Shifter, var vi to journalister. BankShift fødes inn i en helt annen rigg og med fire journalister fra dag én.

Ifølge Weldeghebriel har abonnementsalget til BankShift gått over all forventning, til tross for kun innkommende salg. 

– De fleste store norske banker har abonnement på BankShift. Og dette på under et halvt år etter lansering. Nå lanserer vi enda flere publikasjoner, forteller han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS