Fra venstre: Mia Sandnes Nilsen, Sebastian Holsen, Joakim Birkeli Jacobsen, Martin Fugleseth Kolden, Magnus Peter Harnes (bak), Kathrine Fjære, Per-Ivar Nikolaisen, Jörgen Skjelsbæk, Ruben Langmo, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen og Lucas Weldeghebriel.Foto: Ola Stenberg
Shifter lanserer ny avis
Med Schibsted i ryggen satser nisjeavisen Shifter på nok en nisje: Bankbransjen.
Schibsted-eide Shifter lanserer ny avis med navnet BankShift, som vil dekke bankbransjen.
Ansvarlig redaktør og daglig leder, Lucas H. Weldeghebriel, forklarer at bankbransjen går gjennom transformasjoner på flere akser.
BankShift vil fokusere på ledere innenfor bank og finans.
– Det er tilspisset konkurranse mellom de største bankene. Det er mange konsolideringer og ikke alle som overlever. Bankene er avhengig av ledere og ansatte som har oversikt over hva som skjer og hvordan de agerer på disse endringene, sier Weldeghebriel til Medier24.
Weldeghebriel trekker fram at de har en reporter, Jörgen Skjelsbæk, som de siste tre årene kun har jobbet spesifikt med bank og finans.
– Vi har en kompetanse inhouse som vi vil skille ut som en egen fast publikasjon.
I tillegg til Skjelsbæk har Shifter rekruttert to journalister fra FinansWatch, Sebastian Holsen og Martin Fugleseth Kolden.
Weldeghebriel beskriver dem som de fremste på bank og finans i Norge.
– Vi vet at de to jobber godt sammen. Derfor rekrutterte vi dem som et par. De hadde tro på planene vi hadde for å lage publikasjonen inn mot den bransjen. Samtidig samsvarte dere syn på hvordan en slik publikasjon ville se ut, med vårt syn.
– Vi er stolte over å klare å rekruttere dem, legger han til.
Dermed henter BankShift to journalister fra det som vil bli en av deres konkurrenter, FinansWatch.
– Hva tenker dere om konkurransen med danskene?
– Det er selvfølgelig et konkurransebilde, og man har flere aktører som skriver om det samme. Samtidig mener jeg det er lurt å fokusere mer på leserne enn konkurrentene, svarer Shifter-sjefen.
Fristende å se til konkurrentene
Han påpeker at innholdet de lager er det eneste de kan gjøre noe med.
– Vi mener vi definitivt har en plass i dette mediebildet. Det fristende å se til konkurrentene, men jeg tror det er en lurere strategi å fokusere på innholdet vi lager skal være så bra at man ikke kan klare seg uten det.
Shifter ble kjøpt opp av Schibsted før sommeren. Weldeghebriel forteller at prosessen med å lage ny publikasjon har fått fort, og setter pris på kompetansen fra mediekonsernet
– Å være i Schibsted-huset, hvor vi har kunnet høste erfaringer fra ulike redaksjoner, har vært uvurderlig. Det er kompetanse fra øverste hylle.
Han synes det er interessant å gå inn i et marked hvor kundene hovedsakelig er B2B-media.
– Jeg synes det er veldig spennende og tror det vil skje mye der.
Nisjegeneralen: – Dette er nytt for Schibsted
Leder for Schibsteds nisjeavdeling Sarah Sørheim, nå også kjent som konsernets nisjegeneral, forteller at de har sett på områder hvor det er store endringer på gang, og at det skal være et spennende felt journalistisk.
Hun peker på finansiell teknologi, reguleringer og den øknomiske situasjonen generelt.
– Innenfor banknæringen så skjer det helt enormt mye. Vi mener det er et behov der for en uavhengig redaksjonell nyhetstjeneste som skal være for folk som jobber eller er aktører i den bransjen, sier Sørheim til Medier24.
– Det betyr at det er skrevet for en veldig spesialisert publikum. Dette er ikke nyheter for et allment publikum, legger hun til.
– Dere går inn i B2B-media. Hva tenker Schibsted om dette markedet?
– Dette er nytt for Schibsted. Her er også innholdet beregnet på et profesjonelt publikum. Hvis vi lykkes, så vil det redaksjonelle produktet være et nyttig arbeidsverktøy for dem som jobber i denne bransjen, svarer hun.
– Rekordkort lanseringstid
Nisjegeneralen er klar på at prosessen med å få den nye publikasjonen på beina har tatt veldig kort tid, og påpeker at de kjøpte seg opp til 51 prosent i Shifter rett før sommeren.
– Vi har brukt rekordkort tid på denne lanseringen. Det er så vidt blitt november og vi er klare med et helt nytt produkt. Her jobber vi med en offensiv metode, og vi sløser ikke med tid.
Sørheim understreker at det da er viktig å bruke tid på å teste.
– Akkurat nå er det Bank-Shift vi jobber med. Det kan hende vi må skru litt på produktet og vi er åpne på at vi må tilpasse oss litt og lære underveis. Så får vi se hva denne læringen gir oss når det gjelder hva som skal være neste skritt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no