Fri Flyt flyttes fra VG til Schibsteds nye nisjeenhet fra 1. januar 2024. Bak f.v. Tor-Erik Moen, Kristoffer Kippernes, Øyvind Brenne (avtroppende styreleder), Eva-Camilla Brandt, Christian Nerdrum, Alexander Hagen, Sigurd Ekeli Grimsby, David Vesteng. Foran f.v. Erlend Sand, Anne Julie Saue (daglig leder i Fri Flyt), Lorena D’Amario, Sarah Sørheim (påtroppende styreleder).Foto: Schibsted
Schibsted oppretter ny enhet for nisjemedier
Fri Flyt flyttes fra VG til Schibsted News Media. Samtidig får Sarah Sørheim ny tittel.
Schibsted girer opp satsingen på nisjemedier og oppretter nå en egen enhet for dette i konsernet.
Den nye enheten skal ledes av Sarah Sørheim, og vil ligge under Schibsted News Media.
Sørheim har inntil nå har tittel som produkteier i Schibsted, men vil fremover få ny titulering som leder for nisjeenheten.
– Schibsted ser at det er gode vekstmuligheter i markedet for spesialiserte redaksjonelle publikasjoner. Derfor ønsker vi nå å utforske mulighetene som ligger i dette markedet, sier Sørheim til Medier24.
Fra 1. januar 2024 vil også sportsmagasinet Fri Flyt gå inn i enheten.
Fri Flyt eies nå av VG, men eierskapet vil fra nyttår flyttes inn i den nye Schibsted-enheten.
Sørheim er i dag styreleder for Shifter, og fra 1. januar blir hun også styreleder for Fri Flyt.
De to redaksjonene vil fortsette jobben som før, og vil fremdeles være to separate aksjeselskaper, opplyser Sørheim.
– Men på sikt ser vi på mulighetene for samarbeid mellom nisjemediene. Shifter og Fri Flyt skal i utgangspunktet ikke samarbeide redaksjonelt, men på sikt ser vi det er gode synergimuligheter, sier hun.
– Nisjemediene har en annen vekstmodell og krever en annen tilnærming enn de store nyhetsmediene, både når det gjelder salg av annonser og måten man utvikler journalistikken på. Her ser vi gode samarbeidsmuligheter, sier Sørheim.
Satser på flere nisjer
Planen for den nye nisjeenheten er å vokse - og opprette flere nisjer.
– Vi har stor tro på vekst. Hvis man lykkes, så er det mulig å vokse i nisjemarkedet. Også når det er krevende i mediemarkedet, som nå, sier Sørheim.
– Men vår ambisjon først nå er å videreutvikle Shifter og Fri Flyt. Shifter er vi godt i gang med, og Fri Flyt har vi også tro på at vi kan utvikle videre, sier hun.
Sørheim nevner blant annet muligheter for å se på nisjer og segmenter innenfor markedene til de to titlene.
– Det er utrolig gøy å få lov til å lete etter nye muligheter innenfor mediemarkedet. Mitt ansvar nå er er å legge til rette for at disse publikasjonene får utvikle seg videre, sier hun.
– For meg personlig er dette utrolig inspirerende. Schibsted er villig til å investere i journalistikk i en krevende fase for mediebransjen. Det gir meg troen på at vi kan utvikle journalistiske konsepter som kan lykkes både journalistisk og kommersielt, sier Sørheim.
Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, er klar på hvorfor de nå legger penger på denne satsingen.
– I Schibsted har vi stor tro på å investere i kvalitetsjournalistikken, og ser at det er spennende vekstmuligheter for spesialiserte redaksjonelle produkter fremover, sier Tveitnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no