Stabsjef Øyvind Næss og sjefredaktør Gard Steiro i VG har justert retningslinjene for avishusets krimjournalistikk.

VG med nye retningslinjer for krimjournalistikk

Baneheia-evalueringen til VG ble til en egen krim-plakat. 

Publisert Sist oppdatert

VG har innført nye retningslinjer for sin krim-journalistikk, og lansert sin egen krimplakat

Plakaten kom i forbindelse med VGs evaluering av Baneheia-dekningen. 

Se hele plakaten nederst i saken

– Da vi startet med vår Baneheia-evaluering i vår, var vi ute etter å finne læringspunkter av saken og VGs dekning. Vi satte ned en egen arbeidsgruppe som sto for evalueringen, som blant annet endte med en intern film, og et debattmøte, forklarer stabssjef i VG, Øyvind Næss, til Medier24. 

Han legger til at de etter evalueringen satte ned en liten gruppe som skulle nedfelle læringspunktene i noen punker som kunne være til hjelp i krimjournalistikk-arbeidet. 

– Vi tok utgangspunkt i Ung-plakaten, som brukes for å huske på unge målgrupper. Så brukte vi den malen, og laget åtte punkter for krim-journalistikken, sier Næss. 

Plakaten består av åtte punkter, og er innom både identifisering, forutinntatthet og forholdet til politi og påtalemyndigheter. 

– Det er noen huskepunkter for at v i må sikre oss at vi ikke havner i de fellene vi gjorde i Baneheia-saken, sier Næss.

VGs føringer for krim-journalistikk:

1. Alvorlig kriminalitet er ikke en privatsak. VGs standard er at vi bruker navn og bilde på ofre i drapssaker. Vis hensyn, men ikke tillat at pårørende eller andre tar regi i publiseringsspørsmål.

2. Vær alltid kritisk til opplysninger fra politi/påtalemyndighet og advokater. Husk at de er aktører og har en agenda. 

3. Husk kildebredde! Søk aktivt etter alternative forklaringer.

4. Når en tiltalt eller domfelt hevder uskyld, bør det undersøkes nærmere.

5. Vær kritisk underveis i rettsprosessen og til rettskraftige dommer - historien har vist at de kan være feil. 

6. Vis åpenhet om interne, presseetiske vurderinger.

7. Gi takhøyde for at din kollega kan mene noe annet enn deg. Vær åpen for ulike hypoteser. Redaksjonelle ledere har et særskilt ansvar for å sikre motstemmer.

8. Vær på vakt mot forutinntatthet og tunnelsyn.

Se plakaten hos VG her

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS