– De fleste mediehus virker å ha gitt opp papiravisene allerede, skriver Frode Rabbevåg.

MENINGER:

Mediehusene hjelper snøballen å rulle raskere

«Papiravisene er nedleggingstruet, og etter min mening hjelper mediehusene snøballen å rulle stadig raskere mot det store stupet», skriver Frode Rabbevåg.

Publisert

Jeg har stor forståelse for at en bedrift må avvikle ikke lønnsom virksomhet, men med manglende prioritering og interesse rundt papiravisen kommer tidspunktet stadig nærmere. Bedre markedstilpasning, innovasjon og utvikling rundt papiravisen tror jeg kunne holdt liv i dette produktet i mange år ennå, i alle fall for noen av avisene.

I mitt eget hjemfylke er det tre dagsaviser, Tidens Krav i Kristiansund har allerede kuttet ut mandagsavisa og vurderer ytterligere kutt i antall avisdager, mens Romsdals Budstikke i Molde og Sunnmørsposten i Ålesund begge vurderer færre dager med papiravis.

Her er noen av punktene som jeg mener gjør at avvikling av papiravisene kommer raskere enn nødvendig:

Lite relevant

Lav prioritering av stoff gjør at mange lesere oppfatter papiravisen som lite relevant.

I de fleste redaksjonene produseres papiravisene på ettermiddagen med stoff som er brukt på nett de siste par døgnene. Stoffet er da gammelt, størsteparten har lest sakene på avisens nettsider eller i andre media både en, to og tre dager tidligere.

Jeg jobber lite for dagspresse, mest for fagmedia, men opplever at sakene jeg leverer til en dagsavis kommer ut på nettsidene i løpet av minutter eller høyst et par-tre timer, mens de kommer i den trykte avisen en, to og tre dager senere, faktisk opptil en uke senere i noen tilfeller.

Da blir papiravisa lite relevant og oppleves utdatert.

Tidlig deadline

For noen år siden hadde de fleste dagsaviser deadline sent på kveld, ofte i 21- eller 22-tiden.

Nå er deadline sent på ettermiddagen for de fleste, gjerne klokken 16 eller 17.

Hendinger på ettermiddag og kveld kommer da ikke med i neste dags avis slik leserne forventer og avisa virker gammel når sakene kommer et par døgn senere eller ikke blir omtalt i det hele tatt.

Lite innovasjon

For et par-tre tiår siden skjedde det stadig spennende omlegginger for papiravisene. Nytt design, nye faste spalter, nye helgemagasiner og annet.

Nå ser utviklingen til å ha stoppet helt opp. De fleste mediehus virker å ha gitt opp papiravisene allerede og investerer ikke i utvikling av produktet.

Pris

Abonnementsprisen har for de fleste aviser steget kraftig de senere årene, og jeg hører mange kutter ut papiravisa og går over til den digitale utgaven i stedet for å spare penger.

Abonnentene har altså fått et dårligere produkt med færre sider, stopp i innovasjonen og gamle nyheter på grunn av tidlig deadline og lite prioritet i redaksjonen.

Jeg abonnerer fortsatt på to papiraviser og to digitale utgaver. Jeg er veldig glad i papiraviser, men skal jeg betale 4-500 kroner i måneden må produktet være verd pengene og ikke bare et klipp og lim produkt av gamle nettsaker.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS