Redaktør og daglig leder i Nordre Aker Budstikke, Karl Andreas Kjelstrup.

Nordre Aker Budstikke med millionrekord: 155 prosent økning fra året før

Til tross for en ny konkurrent i Avisa Oslo, slår lokalavisen Nordre Aker Budstikke alle tidligere rekorder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lokalavisen Nordre Aker Budstikke kunne knapt fått en bedre start på det nye året.

Etter at 2020 ble tidenes beste år for lokalavisen i Nordre Aker med 6,7 millioner sidevisninger, rakk de ansatte knapt å feire før neste rekord var nådd.

For første gang fikk Nordre Aker Budstikke over en million sidevisninger i løpet av en måned i januar i år.

Antall sidevisninger i januar 2021 fikk dermed en økning på 155 prosent sammenliknet med året før.

Det er gledelige nyheter for redaktør og daglig leder, Karl Andreas Kjelstrup.

– Det er kjempegøy og veldig motiverende for hele gjengen som står bak og lager avisen. Vi er ikke veldig mange, men vi er dedikerte og ivrige, sier Kjelstrup til Medier24 og legger til:

– Den første uken i februar har også startet veldig lovende.

– Interesse for lokalnyheter

Redaksjonen består av tre årsverk, og blir supplert med seks frilansere gjennom året.

Sammen dekker de Nordre Aker, som er en bydel i Oslo med rundt 52 000 innbyggere.

Kjelstrup mener dette viser at interessen for lokalnyheter lever i beste velgående, noe som var utgangspunktet for at de prøvde seg som gründere da de tok over avisen i 2015.

– Vi visste at folk er opptatt av lokale nyheter og det som skjer i nabolaget. Tallene viser dette. Vi jobber ut ifra filosofien om at det er ingen sak som er for liten, og det er nesten ingen som for stor, sier Kjelstrup.

Han påpeker at bredden i stoffet er stor, og viser til saker om både savnede hunder, og bydelspolitikk.

At veksten vil avta etter pandemien vil han ikke gå med på.

– Jeg tror korona var en katalysator. Folk var sulten på korona-nyheter i starten. Selv om korona-stoffet fortsatt blir lest godt, så er det de vanlig nyhetene som leses mest. Det er der vi ser veksten.

Fikk ny konkurrent

Da Kjelstrup overtok Nordre Aker Budstikke i 2015, hadde avisen vært eid av Amedia.

Nå er konsernet tilbake for å satse på Oslo-markedet med Avisa Oslo.

Så langt har den nye konkurransesituasjonen vært positiv for bydelsavisen.

–Vi har fått økt trafikk siden de startet opp. At det er flere som skriver Oslo-nyheter er bare positivt. Det er gøy at Amedia satser igjen og tar Oslo-markedet på alvor, sier Kjelstrup og er klar på at det plass til begge avisene.

I 2018 lanserte de en ny avis for Sagene bydel, som opprinnelig var en underside på Nordre Aker Budstikke.

Selv om det er et stykke opp til storebror i Nordre Aker, opplever også Sagene Avis vekst i 2020.

– Kan det være aktuelt å starte avis i andre bydeler?

– Det er flere bydeler som hadde fortjent en egen lokalavis som var tett på, men vi har har ingen planer om å ekspandere med det første, sier Kjelstrup.

Powered by Labrador CMS