Tidligere i uken la gründer av Too Good To Go og daglig
leder i Vibrent (tidligere Fjong), Sophie Wiik, ut en post på sosiale medier hvor hun reagerer
på vinklingen til flere aviser.
Vibrent, et oppstartsselskap som leier ut klær, meldte nylig
oppbud. Selskapet ble startet i 2016.
Hun skriver at hun nekter å la «tåpelige clickbait-vinklinger og faktafeil» overskygge hva
hun og de andre i selskapet har fått til.
– Har ikke lurt 150 kvinner
Wiik viser saker i
Dagens Næringsliv og Avisa Nordland om selskapet.
«Vi ble ikke slått konkurs. Styret vårt har selv begjært
oppbud», påpeker hun.
Medier24 har vært i kontakt med Wiik, som ikke har anledning til å utdype kritikken mot avisene.
Hun skriver videre at selskapet ikke hadde 44 millioner
kroner i vanlig gjeld, som Avisa Nordland skriver, men at summen er investeringer.
Wiik skriver at hun
mener det er problematisk at DN, som en av Norges største finansaviser ikke «evner
å ta til seg kunnskap om ventureselskaper og ventureinvesteringer», og viser til at underskuddet til selskapet er helt
gjennomsnittlig for norske tech-startups.
Hun viser også til Nettavisen,
som gjennom stoffutvekslingen til Amedia publiserte AN sin sak.
«At AN og
Nettavisen finner på kreative
overskrifter for klikk basert på dette, er stygt og useriøst. De ser ikke ut
til å forstå forskjell på det å bli slått konkurs av kreditorer, og at styret
på forsvarlig vis selv tar beslutningen om oppbud, og burde egentlig ikke kommentere
i det hele tatt.»
«Jeg har heller ikke
lurt med meg 150 kvinner på pyramidespill. Jeg var en av de 150 kvinnene som
valgte å investere penger i FJONG via folkefinansiering i 2019.»
Wiik står bak det norske matredder-selskapet Too Good To Go
som hun startet i 2015. Penger fra salget investerte hun i Fjong i 2019, og
gikk inn i selskapet.
– Hadde dekning for tittel
Medier24 har forelagt kritikken fra Wiik for Avisa Nordland. Sjefredaktør Stig Jakobsen skriver at avisen gjorde et sms-intervju med Wiik etter at de oppdaget nyheten om konkursen, og at Wiik tok kontakt etter saken ble publisert, hvor kun reagerte på vinklingen med 44 millioner i tittel.
De valgte å gjøre en presisering i saken.
Han påpeker at selskapet hadde 19 ansatte som mister jobben, og av den grunn, ønsket ikke frontsjefen å endre tittelen.
– Husets siviløkonom mente også at man hadde dekning for å bruke en slik tittel. Samme presisering, som AN gjorde, ble sendt til Nettavisen, som også endret det i sin sak. Etter dette hørte ikke AN noe mer, før jeg nå får fortalt at hun fortsatt reagerer i diverse sosiale medier.
Han mener at hvorvidt et firma slår seg selv konkurs eller blir slått konkurs er semantikk.
– Når det gjelder omtalen av at Sophie fikk 150 kvinner til å investere, så ble den brukt på bakgrunn av hun i flere artikler blir beskrevet som «medgründer» og investor i Vibrent. Dette ble lokalt vinkel hos oss på Sophie, og at hun var med å sikre finansieringen til selskapet hun selv var så engasjert i, at hun ble stor investor i 2019.
– Ordet «pyramidespill» har aldri blitt brukt av Avisa Nordland i omtale av saken. Kan heller ikke se at AN har opptrådt spesielt tabloidiserende, i vår måte å behandle konkursen, legger han til.
– Vil være rart å ikke omtale
Dagens Næringsliv er også forelagt kritikken. Nyhetsredaktør Marianne Johansen skriver til Medier24 at avisen har hatt bred dekning av hvordan gründerbedriften Fjong har bygget seg opp med et nyskapende konsept.
– Det er jobben vår å omtale ikke bare oppturen til en gründerbedrift, men også nedturen. Det er gjort på en faktabasert og presis måte i denne saken.
Hun legger til at å gjøre opp status med nøkkeltall etter en konkurs, er en grunnleggende journalistisk jobb for en næringslivsavis.
– Selskapet hadde en gjeld på 44 millioner kroner, slik det står i ingressen, og det fremgår av saken at det i stor grad er snakk om konvertible lån.
Johansen legger til at det ikke er i tvil om at selskapet tapte over 33 millioner kroner.
– Gründerselskaper planlegger ofte å gå med underskudd i noen år, slik at underskudd i et gründerselskap på ingen måte er noen fiasko i seg selv. Men når selskapet går konkurs, ville det være rart av DN ikke å omtale de faktiske resultatene det har levert.
Hun skriver at gründerjournalistikk er viktig for Dagens Næringsliv.
– Vi har også hatt bred dekning av kvinnelige gründere – blant dem gründerne av Vibrent. Men DNs gründerjournalistikk skal som all annen nyhetsjournalistikk være faktabasert og relevant, med en kritisk tilnærming. Da er det helt naturlig at vi omtaler nøkkeltallene etter en konkurs slik vi har gjort i denne saken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no