Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening.

Usikker på hva som kan siteres av en journalist fra Clubhouse? Disse reglene gjelder

– Hvis det er ting du ikke vil bli sitert på, så ville jeg vært uhyre forsiktig med å legge det ut i en Clubhouse-samtale, sier Arne Jensen i Norsk Redaktørforening.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Stadig flere nordmenn samler seg på den nye sosiale medie-appen, Clubhouse.

Her møtes både politikere, journalister og andre offentlige personer for å diskuterer ulike temaer - i formelle og uformelle settinger.

Men hver gang det dukker opp et nytt sosialt medium, så blir et prinsipielt spørsmål ofte aktuelt: Kan jeg som journalist sitere det som blir sagt?

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen, mener at de samme prinsippene gjelder her som ellers; Hvem er det som snakker? Og hvem snakker de til?

– Vi kan ikke lage siloer for alle plattformer og gi dem særegne regler. Clubhouse er i prinsippet åpent, og den som prater kan ikke kontrollere hvem som kommer inn, sier Jensen til Medier24, og sammenligner det med å snakke til 500 mennesker på Facebook.

– Da kan du ikke si at dette blir mellom oss. Alle skjønner at det blir tøys.

Vil være forsiktig med å legge ut ting

Jensen mener ansvaret for hva som kommer frem i en samtale på sosiale medier, ligger på senderen.

Spesielt om de er i en offentlig posisjon.

– Hvis en person som har en offentlig rolle og makt, sier noe med allmenn interesse, så må du som journalist kunne bruke det. Hvis det er ting du ikke vil bli sitert på, så ville jeg vært uhyre forsiktig med å legge det ut i en Clubhouse-samtale, sier han.

Men han er klar på at det må behandles journalistisk.

– En ting er å sitere folk på Facebook. Men i mange tilfeller så må du ta kontakt og be dem utdype eller spørre om det var gjennomtenkt. Man kan ikke bare ta det rått og ubehandlet. Man må være journalist, sier Jensen.

– Så det er ingenting som er nytt med Clubhouse?

– Prinsippene forandrer seg ikke. Jeg prøver fortvilt å få de generelle prinsippene til å virke i de nye teknologiske sfærene. Hvis vi skal forandre dem hver gang det dukker opp noe nytt, så vil vi bli skikkelig slitne etter hvert.

– Gå frem med en viss varsomhet

Rommene på Clubhouse varierer stort i antall mennesker som enten deltar eller er tilstede. Jensen mener det ikke må være slik at man identifisere seg som journalist i et rom med 100 personer.

Samtidig er ikke alle rommene like folksomme, og Jensen mener det ikke finnes en rett strek å manøvrere etter.

– Hvis man som journalist entrer et rom hvor fem personer diskuterer sensitive opplysninger, så vil det være god presseskikk å oppgi at man er journalist, sier han.

Rådet fra Jensen er å ta en ekstra runde i de situasjonene hvor personer som ikke er vant til å være i offentligheten, ikke helt forstår premissene.

– Det vil absolutt være tilfeller på Clubhouse hvor man i prinsippet er inne på noe åpent, men temaet og de det gjelder tilsier at man må gå frem med en viss varsomhet, sier han.

Powered by Labrador CMS