Leder for Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum (til venstre) er for mye på NRKs underholdningsprogrammer, mener skribent Maria Refsland (øverst til høyre) Mediesjef i NRK, Arne Helsingen, er ikke enig i kritikken.

Kritiserer NRK for å være PR-avdeling for Trygve Slagsvold Vedum

Skribent Maria Refsland reagerer på NRK plasserer Senterpartiet-leder Trygve Slagsvold Vedum i en kjendis-kategori. – Vi koordinerer etter beste evne, svarer NRKs mediesjef.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Er NRK Vedums PR-avdeling?», spør skribent Maria Refsland i en VG- kommentar tidligere denne uken.

Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum har i vinter figurert i ulike underholdningsprogrammer på NRK. Sist i den nye serien «Sløsesjokket», og før jul var han en av figurene i TV-suksessen «Maskorama».

Refsland mener NRK fremstiller Vedum som en slags kjendis, og mister forståelsen av sitt samfunnsansvar.

Trygve Slagsvold Vedum var en av kjendisene som deltok i Maskorama.

«NRKs konsekvente promotering av Slagsvold Vedum i diverse «joviale» settinger er et demokratisk problem. Når det kastes brann på bålet ved å framstille han som en kjendis heller enn en politiker, går vi dessverre mot amerikanske tilstander», skriver Refsland i VG-kommentaren og legger til at 2021 er et valgår.

Til Medier24 utdyper hun kritikken.

– NRK som det mektigste mediehuset i Norge, har et tydelig ansvar i å være med og sikre at samfunnet går i en rettferdig, demokratisk og bærekraftig retning sier Refsland.

– Lar seg forføre

Resfsland mener at alle har et familiemedlem eller en venn som stemmer på politikere fordi de er artige.

– At de segmenterer politikere fra sin rolle som politiker og putter de i en kontekst som såkalt «kjendis» stiller velgerne overfor et vanskelig valg. Om noen politikere gis nok skjermtid vil vi føle oss nærmere personen, og potensielt stole mer på personen, sier hun og legger til:

– I verste fall kan det da føre til at vi ikke setter oss inn i alle partienes politikk fordi vi allerede har funnet «vår kandidat».

– Mener du NRK er blitt litt utnyttet i denne sammenhengen?

– De både lar seg forføre av hans underholdningsverdi, og tjener selv seere på å spille på den. Jeg tenker NRK har noen dype diskusjoner de må ta med seg selv om sine invitasjoner til politikere i underholdningsavdelinger, svarer Refsland.

– Høy bevissthet

Mediesjef i NRK, Arne Helsingen, synes det er positivt at folk stiller spørsmål om NRKs vurderinger.

Han mener likevel det er feil å fremstille Sløsesjokket som et underholdningsprogram på lik linje med Maskorama.

– Det er en dokumentar-serie som har med både fagfolk og flere andre politikere som er med å svare på spørsmål. I forgjengeren, Matsjokket, hadde Knut Arild Hareide en lignende rolle som Vedum har, sier Helsingen til Medier24.

Han påpeker at NRK har en høy bevissthet rundt hvilke programmer politikere blir invitert, spesielt i et valgår.

Grunnen til at Vedum og Sløsesjokket-episoden kom i begynnelsen av et valgår, skyldes pandemien, ifølge Helsingen.

– Programmet var planlagt publisert i 2020, men som for mange andre serier er ferdigstilllelsen blitt forsinket som følge av korona. Det er den enkle grunnen til at det går nå i januar. Det er åtte måneder før valget, og vi vurderte at vi kunne gjøre det med så viktig tematikk, sier han.

– Koordinering

NRKs innhold lages av mange ulike interne og eksterne produsenter. Helsingen forklarer at NRK har et fokus på koordineringen mellom de ulike produsentene, også for å sikre en best mulig balanse i representasjonen av politikere fra ulike partier.

Koordineringen rundt Maskorama ble ekstra utfordrende da deltagerne skulle være hemmelige, selv for programlederne.

– Det å legge ut planene på intranett var ikke så enkelt i det tilfellet. Derfor har ikke de ulike redaksjonene vært klar over hverandre, forklarer Helsingen og viser til at politikere fra flere partier ble forespurt om å delta, både i Maskorama og Sløsesjokket.

– Har koordineringen vært god nok fra deres side?

– Ja, her har redaksjonene gjort det de kunne i den spesielle situasjonen. Vi koordinerer etter beste evne slik at NRKs tilbud oppleves som balansert. Vi er en stor organisasjon med mange samarbeidspartnere, svarer Helsingen.

– Det stilles ofte spørsmål rundt våre vurderinger og beslutninger. Vi er klar over det store ansvaret vi har som almennkringkaster, legger han til.

– Jevnt fordelt

Medier24 har også vært i kontakt med Senterpartiet med kritikken fra Refsland.

Leder for kommunikasjonsavdelingen i Senterpartiets stortingsgruppe, Lars Vangen, sier at det er lov å mene at Vedum burde være mindre på TV.

– Slagsvold Vedum er opptatt av å være åpen og tilgjengelig for folk, og er glad i stille opp og ikke alltid ta seg selv så høytidelig. Det er nok av dager hvor fokuset er debatt i Stortinget, politiske utspill eller politiske runder i de mange debattprogrammene, sier Vangen til Medier24.

Han er klar på at det ikke bare er Vedum som deltar i lettere tv-programmer.

– I årskavalkaden til samme kanal fikk Erna Solberg sitte alene og uimotsagt å reflektere over året, og under Idrettsgallaen fikk hun alene delta i en sketsj. Til syvende og sist er oppmerksomheten jevnt fordelt mellom de store partiene, sier Vangen.

Powered by Labrador CMS