Lena Beate Hamborg Pedersen, produktsjef i Schibsted, og Karl Oskar Teien, produktdirektør i Schibsted.

Slik har Schibsted jobbet for å nå unge mennesker med nyheter: – Drømmer om å gjøre mer av dette

Robot-stemmer er en del av Schibsteds strategi for å få flere unge til å konsumere nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(ARENDAL): Under Arendalsuka tirsdag holdt representanter fra Schibsted foredrag om samarbeidet mellom Schibsted og Tinius Trust.

Målet med samarbeidet er å få fram nye stemmer i offentligheten, og at flere blir en del av samfunnsdebatten.

Unge mennesker ble spesielt trukket fram som en gruppe som ikke får med seg nyheter.

– Medievanene du har som ung, tar du med deg inn i voksenlivet. Det vet vi. Derfor er prosjektene og testene vi nå gjennomfører også en investering som skal fungere på sikt, sier produktsjef i Schibsted, Lena Beate Hamborg Pedersen.

Arbeidet handler i stor grad om å forstå gruppene som ikke konsumerer nok nyheter. Foredragsholderne er samstemte om at det er et samfunnsproblem dersom for mange unngår eller ikke får med seg nyheter.

Svaret er lyd

Podkast-formatet er blitt mer og mer populært når det gjelder nyhetskonsum, opplyste foredragsholderne. Spesielt blant yngre er dette en viktig trend.

Over 170.000 mennesker betaler for å høre på podkast i PodMe, som er Schibsteds egen podkast-plattform.

– Vi ser at betalingsvilligheten er der. Unge hører heller ikke bare på underholdningspodkaster, men også på nyheter. Det er et alternativ til lesing, sier Karl Oskar Teien, produktdirektør i Schibsted.

For de unge målgruppene er lyd den primære kilden for nyheter, forteller han.

Flere mulige lyttere

I tillegg til å nå ut til unge, finnes det også et stort potensial for å nå visse grupperinger blant voksne.

– Fem til åtte prosent av nordmenn har lesevansker. Derfor er også disse et eksempel på hvem vi enklere kan nå ut til gjennom lyd, sier Lena Beate Hamborg Pedersen.

Krigen i Ukraina har også gjort behovet for å oversette nyheter til flyktninger enda større. Dette vil de satse mer på framover, forteller de.

– Vi har oversatt veldig mange nyheter til ukrainsk, men også til andre språk. Dette er noe vi drømmer om å gjøre mer av, sier Hamborg Pedersen.

Samtidig koster det både penger og tid å lage nyheter i lydformat. Derfor har de tatt i bruk en løsning der de kloner stemmen til en av programlederne i Aftenpostens podkast Forklart, Anne Lindholm.

– Hun brukte mange dager på å lese inn flere tusen ulike setninger i studio. Resultatet er en robot-stemme som er veldig lik stemmen hennes. Hun ble selv veldig overrasket da hun hørte resultatet, sier Karl Oskar Teien.

Powered by Labrador CMS