Nordlys økte utgiftene med nesten ti prosent i 2023, fra 109
millioner kroner til 119 millioner kroner. Det viser årsregnskapet for
fjoråret.
Avisen økte inntektene med 2,8 millioner kroner, fra 129,6
millioner kroner, til 133,2 millioner kroner.
Ansvarlig redaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, sier til
Medier24 at 2023 var et krevende år.
– Vi opererer i en bransje som
har noen tyngdekrefter, særlig på papir, og særlig annonser. Her går vi kraftig
tilbake, sier Nitteberg.
Høster av investeringer
Annonseinntektene sank fra 49,7 millioner kroner, til 46,4
millioner. Samtidig økte abonnementsinntekene med 5,6 millioner kroner til 85,6
millioner.
Nitteberg legger til at 2023 var et år hvor de gjorde en del
investeringer de høster godt av, både i fjor, i år og i årene fremover. Han
viser blant annet til Amedias satsing på sportsrettigheter.
– Vi har allerede sett positive
tegn knyttet til de investeringene. Det har også gjort det mulig for oss å vokse
på abonnement, fordi vi kan tilby så mye tilbud som vi kan, med både
direktesport, +Alt, og det lokale stoffet.
Nitteberg sier at veksten på abonnement gjør at inntektene
øker, til tross for fallet på annonser.
– Samtidig øker kostnadene,
som gjør at vi ender på et svakere driftsresultat, men fortsatt på et tilfredsstillende
nivå, sier han.
Øker digitalt
Nordlys endte fjoråret med et driftsresultat på 14,18 millioner kroner, en nedgang på 31,2 prosent.
Lønnskostnadene ble redusert med 10,6 prosent til 43,2 millioner kroner. Avisen hadde i 2023 13 færre årsverk enn året før.
Nitteberg forklarer det med omorganisering i annonsevirksomheten, hvor selgerne er flyttet opp i regionale selskaper i Amedia.
– Hvordan ser 2024 ut så
langt?
– Det som er veldig positivt
er at vi i disse dager har en digitalgrad på abonnement på 80 prosent, og er
blant de klart mest digitale avisene i landet, sier Nitteberg og legger til:
– Vi har også hatt en fin
utvikling på opplag, selv om noe av det er kampanjedrevet, og vi ikke vet
hvordan utgangen blir, sier han.
Nitteberg legger til at de også i år har klart å stabilisere
annonsemarkedet i Tromsø.
– Men på papir er det selvfølgelig
en vrien utvikling, i likhet med resten av bransjen.
Analoge brukere
– Men med en så høy
digitalgrad, vurderer dere da kutt i papirfrekvens?
– Vi nærmer jo oss ubønnhørlig.
Men det er fortsatt store verdier knyttet til opplagsinntekter og
annonseinntekter på papir, det er fortsatt lønnsomt. Men vi vet at vi er på
lånt tid, vi er blant de siste seksdagersavisene, og det er ikke utenkelig at
vi blir den siste, sier Nitteberg.
Han påpeker at den største utfordringen er den eldste
gruppen med lesere.
– Vi ser at noen av leserne i
den eldste gruppen bruker e-avis, og det er veldig fint. Men vi må være
forberedt på at de aller eldste er en gruppe som leser så lite digitale liv, at
vi aldri får de med oss over digitalt. Og vi skal gjøre det vi kan for å gi de
et produkt de er glade i, men det er noen tyngdekrefter vi ikke rår over, sier
han.
Nitteberg mener spørsmålet om papiravisens død og det digitale
skiftet er blitt så stort at det er spørsmål for politiske myndigheter.
– Om man er tjent med å finne
løsninger som gjør at de som forholder seg kun til analoge produkter kan få anledning
til det, lengre enn markedsmekanismene sier.
Han legger til at avisen også er opptatt av å bygge for
fremtiden.
– Vi bruker mye kraft på å
utvikle nye produkter og videreutvikle de vi har, så vi skal klare å ta unna
for papirfallet.
Nitteberg tror det blir spesielt viktig å være god på video.
– Vi ser at det er et viktig
virkemiddel for å nå særlig unge, nye brukere. Skal vi erstatte papiravisleserne
som går bort, må vi fylle på bakpå. Og da er video det vi må satse på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no