ANFOs lesetips

Velkommen til Amazon! Google uroer bransjen. Og Facebook kjemper for tilliten. Her er ukas 9 lesetips fra Jan Morten

Har du fått med deg siste ukas debatter om reklame og digital markedsføring? Hvis ikke: ANFO-direktør Jan Morten Drange har lest dem for deg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Konkurranse er bra!

ANFOs lesetips

ANFOs lesetips er vår nye spalte i samarbeid med Annonsørforeningen og direktør Jan Morten Drange. 

Han leser de fleste internasjonale fagnettsteder om reklame og markedsføring, og deler mange artikler blant annet på Linkedin

Hver uke oppsummerer Jan Morten noen av de beste, viktigste eller mest interessante artiklene i en anbefaling. 

Når to globale aktører som Facebook og Google har blitt så dominerende som de har blitt, ønsker vi konkurranse velkommen.

En innsiktsfull kommentar rundt Amazon:

Amazon's advertising play pays off with $2 billion quarter

Amazon more than doubled its advertising revenue in the first quarter, demonstrating that the e-commerce giant is reaping the benefits of an aggressive shift into programmatic digital ad technology. On Thursday, the company released its financial results, and advertising was by far its fastest-growing segment, generating $2.03 billion, an increase of 139 percent from the same quarter a year earlier.

Samarbeid kan være utfordrende. Det vet vi alle. Her er en kommentar fra Digidays serie som diskuterer inhousing og samarbeidsutfordringer. Det handler om å ta kontrollen selv.

Vedkommende slet med å få sine byråer til å samarbeide; «Trying to get agencies to work together, it’s like babysitting kids». Trist:

Confessions of a marketer: Agencies forced brands to in-house more marketing - Digiday

The trend of global advertisers taking more marketing in-house is gaining momentum, reviving the oft-debated topic of the future of the agency model. For the latest installment of our Confessions series, in which we exchange anonymity for honesty, we talked to a senior marketer at a global advertiser who feels no other alternative exists but to take more control from agencies when they can't be trusted to make the right calls.

Det er nå 2-3 år siden den digitale diskusjonen tok en annen retning. Undersøkelser flere steder i verden viste blant annet at samarbeidsrelasjonen mellom annonsører og byråer langt fra var så gode som de kanskje burde være.

Det var kick back avtaler, manglende transparens og generell mistro. McKinsey har sett på status etter noen år, og sier at lite er endret:

McKinsey: Not much has changed three years after media rebate uproar

Three years after former Mediacom CEO Jon Mandel gave a blistering speech alleging widespread media rebates in the U.S. -- and the Association of National Advertisers launched a crusade to investigate and stop them -- nothing much has changed, according to a report by McKinsey & Co.

Min gode venn og kollega Bob Liodice fra ANA (en tilsvarende organisasjon som ANFO i USA) hevder derimot at mye har skjedd i annonsørenes favør.

Blant annet økt kontroll, inhousing av bla programmatisk og nytt avtaleverk:

ANA chief: Media-rebate uproar made change, whatever McKinsey says

McKinsey & Co. recently asserted that not much has changed three years after the ad-industry uproar over undisclosed media rebates, as Ad Age reported April 30. I want to thank Ad Age for its continuing coverage of the media transparency issue.

På denne tiden i 2018 kan man knapt skrive en kommentar uten å nevne GDPR og personvern. Først en kommentar om Facebook, som akkurat nå er i en fase hvor det er viktig å vinne tilliten tilbake:

Facebook will let users opt out of sharing the browsing history data it uses to sell ads

Facebook is building a tool that will let its users opt out of giving the platform permission to access their browsing history data, which the company uses to sell targeted ads. Dubbed Clear History, Facebook claims the new tool will "give people more control over" the data it receives from websites and apps that are plugged into its ad network.

Så en sak på Google, media og GDPR. Sagt på en fin måte. Google har nok provosert en del medieaktører den siste tiden…

Publishers hit out at Google's 'imposing' GPDR policies

Just under a month until the European Union's General Data Protection Regulations (GDPR) come into force, trade bodies representing publishers on either side of the Atlantic have co-signed an open letter to Google which questions "the legality or fairness" of its proposed compliance policies for use of its DoubleClick tools.

At GDPR gir Facebook, Google og ad tech-industrien en del utfordringer, det vet vi. En som regelmessig belyser dette er Johnny Ryan fra PageFair:

Facebook and adtech face a turbulent time in Europe's courts: the...

This note examines a Belgian court ruling against Facebook's tracking and approach to consent. Facebook and adtech companies should expect tough sanctions when they find themselves before European courts - unless they change their current approach to data protection and the GDPR. Facebook is playing a dangerous game of "chicken" with the regulators.

Og media sliter fortsatt med å forstå Google sine hyppige GDPR-oppdateringer:.

'No one is safe': The media industry scrambles to understand Google's latest GDPR update - Digiday

Google's latest General Data Protection Regulation update has unsettled publishers and independent ad tech vendors. Last week, the tech platform confirmed it's limiting how many ad tech vendors publishers can get user consent for, should they choose to use Google's consent manager provider, or CMP, under the GDPR, as first reported by AdExchanger.

Utviklingen i bransjen er også noe vi er opptatt av. Bransjeglidning snakker vi om ganske regelmessig. Likeledes det faktum at konsulentkjempene er i ferd med å innta kommunikasjonsbransjen.

Her refereres det til en oversikt fra USA hvor konsulentselskapene tar plass 6-10 på topp ti listen over de største kommunikasjons­aktørene. Det er vel snart på tide å slutte og si at de ikke vil lykkes…?

State of the agency world: Digital rules, growth slows, consultancies surge

State of the agency world: digital rules, growth slows, consultancies surge It's a first: Digital work in 2017 accounted for more than half of U.S. agency revenue. For many agencies, however, that didn't translate into net gains. U.S. agency revenue grew a sluggish 1.8 percent in 2017, the slowest growth since the ad market emerged from recession in 2010.

God lesing!

Powered by Labrador CMS