Hanne Harlem, Sivilombud og rådgiver i ombudet, Andreas Dalaker med den nye veilederen.

Dette heftet skal hjelpe deg å se myndighetene i kortene

Offentlig forvaltning bryter loven oftere i saker som gjelder innsyn, enn i andre saker. Nå har Sivilombud Hanne Harlem tatt nytt grep for å få ned statistikken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(TØNSBERG): Sivilombudet mottar cirka 300 klager på innsyn i året. I 10 % av disse får forvaltningen kritikk for å ikke ha fulgt loven.

– Både på journalføring og innsynskrav så er det for mange ganger man ikke får innsyn der man har rett til det, sier sivilombud Hanne Harlem til Medier24.

I tillegg til der det er kritikk løser 18 % av sakene seg når ombudet tar kontakt. De siste årene har antallet klager økt, med 62 % siden 2019.

Nå har Sivilombudet laget en veileder om innsyn.

– Den er rettet både til de som ber om innsyn, og for de som behandler innsynskrav og hva de må se på, sier Harlem.

Under et arrangement om åpenhet under SKUP i Tønsberg, kommer hun og rådgiver Andreas Dalaker med flere tips til journalister som jobber med innsyn.

– Det kan være vanskelig å klage, fordi du ikke får se dokumentet du ikke har fått innsyn i, sier Dalaker.

Hans tips er å se på selve teksten i avslaget du har fått.

Et avslag skal alltid:

  • være skriftlig
  • gi opplysninger om klageadgang og frist
  • må vise til hvilken bestemmelse som er brukt for avvise innsynskravet

– Er det for.eksempel paragraf 14, så vet dere hva dere kan klage på, sier Dalaker.

Han trekker fram en sak der noen hadde søkt innsyn i flere dokumenter hos Statsministerens kontor i februar i fjor. Der sto det ikke oppført hvilke paragrafer som gjaldt for hvilke dokumenter.

– Det holder ikke, sier han.

Han anbefaler å be om nærmere begrunnelser når du får overordnede avslag.

Kan man få se hvem statsråden har ringt?

Harlem forklarer at saksdokumenter er teknologinøytrale, så også lydfiler og SMSer kan det søkes innsyn i.

– Vi har fått et spørsmål om man kan få innsyn i en telefonlogg, og det undersøker vi nå, sier Harlem.

Sivilombudet kan også behandle klager på lang saksbehandlingstid.

– Det skal normalt gå 2–3 arbeidsdager før du får svar, sier Harlem.

Hun presiserer at du må ha purret før du kan klage på lang behandlingstid. Loven sier «uten ubegrunnet opphold», og hun sier at pandemien for eksempel førte til lengre tid.

– Men to-tre måneder var for lenge igjen, sier hun.

– Jeg oppfordrer dere om å melde til oss om det er enkelte organ som gjentakende bruker for lang tid, sier Harlem.

Prøver å tette konge-fellen

Hvis avslaget er fra et departement, så kan du velge å klage til Sivilombudet eller Kongen i statsråd. Klager man til det siste, kan man ikke klage til Sivilombudet etterpå.

– Hvis man vil ha sjanse til å nå fram, vil jeg anbefale Sivilombudet, sier Harlem, til latter fra salen.

Mange husker nok e-postene mellom Hadia Tajik og Aftenposten, som justisdepartementet ikke vil gi ut. En klage ble først sendt til Kongen i statsråd.

– Vi har ikke lov til å undersøke saker som er lukket av kongen, sier Harlem.

Nå har Venstre lagt fram et forslag for å tette hullet som gjør at man ikke har en reel klageadgang hos Kongen i statsråd.

Powered by Labrador CMS