Daglig leder Øyvind Kristiansen fra Mediamania, grafisk designer og konsulent for Mediamania, Benjamin Gjerde, sjefredaktør Stian Eisenträger og nyhetsredaktør Andrea Rognstrand i Forsvarets Forum.Foto: Kent Olsen
Forsvarets forum laget speil som magasinforside: – Helt ellevilt
Idéen fikk først «nei» fra Stian Eisenträger. Men etter en god natts søvn snudde sjefredaktøren for Forsvarets Forum.
I forrige uke kom Forsvarets Forum ut med nytt magasin. Denne gangen er det et speil som pryder forsiden, med tittelen «Vi må se oss selv i speilet og gjøre endringer».
Sjefredaktør Stian Eisenträger forteller at det var nyhetsredaktør Andrea Rognstrand som fikk idéen etter sitatet fra hovedsaken.
Men Eisenträger var lunken da han først hørte om forslaget.
– Jeg tenkte at det hørtes helt ellevilt ut. Vi fikk sjekket opp i hva det ville koste, og da sa jeg i utgangspunktet nei. Men så sov jeg på det en natt, og da jeg lå våken og tenkte på det kom jeg fram til at dette er noe vi er nødt til å gjennomføre, forteller han til Medier24.
Økte kostandene
Det var kostnadene rundt prosjektet som førte til at han sa nei.
– Men jeg kom fram til at det er en investering og et genialt papirgrep for å gjøre et journalistisk poeng at det ville det være verdt, sier han.
Det ekstra arbeidet med forsiden førte til 2,50 kroner ekstra per eksemplar, forteller Eisenträger. Når det da er trykket mellom 40 og 50.000 eksemplarer, blir kostnadene i overkant av 100.000 kroner.
De ekstra kostnadene fører til noen omprioriteringer.
– Vi er nødt til å ta noen grep, men av og til må man gjøre investeringer for at man skal få fram budskapet, sier han.
Med sjefredaktørens tommel opp gikk daglig leder for Mediamania, Øyvind Kristiansen og konsulent Benjamin Gjerde i gang med å gjøre research opp mot trykkeriet og distributør.
Beskjeden fra trykkeriet var at dette hadde de aldri gjort før.
– Det ga oss ekstra tenning på at dette må vi prøve, sier Eisenträger.
– Det var spørsmål om det fantes noe som kunne gi en speileffekt. Det fant de til slutt, med en folie som trykkes på papiret som originalt brukes på omslaget.
Så måtte de finne ut om det fungerte å trykke på formatet.
– Vi måtte også se om det ville bli riper, om strekkoden ville fungere, og om annonsøren på baksiden var med på det. I tillegg om det ville gi vektutslag, sier han.
– Det har vært et imponerende og grundig arbeid som Øyvind og Benjamin har gjort.