Ny sjefredaktør i DN, Janne JohannessenFoto: Torill Henriksen
Dette sier DNs nye sjefredaktør om veien videre: – Har som ambisjon å vise alle hvem som er sjefen
– Historien tilsier at denne jobben blir ledig hvert 20-ende år. Så jeg kunne nesten ikke vente 20 år på å rekke opp hånden og vise min interesse, sier Janne Johannessen.
Hun har jobbet i avisen i over 20 år og går fra jobben som redaktør for nyhet og dagsorden.
Hun blir DNs første kvinnelige sjefredaktør, og fyller rollen etter 22 år med Amund Djuve ved roret.
– Amund har vært en klippe
Johannessen forteller at det ikke har vært en ambisjon i seg selv å bli toppsjef.
– Men alt du kan utrette i den stillingen, legge til rette for at vi skal vokse enda mer på de områdene vi er best på, det er veldig motiverende, sier hun til Medier24 og legger til:
– Så er det slik at historien tilsier at denne jobben blir ledig hvert 20. år. Så jeg kunne nesten ikke vente 20 år på å rekke opp hånden og vise min interesse.
Hun roser også Djuve, som har vært hennes leder i over 20 år.
– Amund er for meg først og fremst en kompromissløs forkjemper for den kritiske og undersøkende journalistikken. Han står i stormene og er en klippe når vi er under angrep eller har laget kontroversiell journalistikk, det har jeg alltid beundret han veldig for, og det er også mitt mål å være en slik sjefredaktør, sier hun, og påpeker at det er en klar ambisjon for avisen å satse mer på undersøkende journalistikk.
– Hvordan ser veien ut videre for DN?
– For lesernes del håper jeg at de skal merke at de får flere dagsordensettende saker, ikke bare innenfor økonomi, finans og eiendom, men også mer på samfunnsområder og livsstilsområder, sier Johannessen og legger til:
– Og at de skal føle at de får relevant innhold som gjør de avhengige av DN. Og vi har allerede innmari smarte lesere men vi har ambisjon om at de skal få innhold som også gjør dem klokere.
Johannessen er også klar på at avisen på gire opp digitalt.
– Vi har de beste pennene i DN, fantastiske designere og fotografer. Leserne skal se at vi tar de disiplinene over til digitale flater. Det skal rett og slett være en skikkelig wow-opplevelse å være abonnent, sier hun.
– Det har vært noen tøffe år både for bransjen og DN. Er dere over kneika?
– Det er fortsatt store utfordringer, men jeg ser positivt på fremtiden. Vi har knekt en kode, og viser at det er betalingsvilje for digital journalistikk. Det er en utfordring at annonseinntektene går til andre giganter, men da får vi heller prøve å være kreative, sier hun og legger til:
– Jeg har stor tro på at det er potensial, både hos DN og hos konkurrentene. Men jeg vil selvfølgelig at vi skal ta den største delen av kaka.
– Vi har fått tøffere konkurranse de siste årene, og det skjerper oss. Men vi har som ambisjon å vise alle hvem som er sjefen i dette markedet, sier Johannessen.