Amedia sine lokaler i Akersgata i Oslo sentrum.

Trøbbel for Amedias betalingsløsning - alle plussaker var åpne

Konsernets innhold ble gjort midlertidig tilgjengelig for alle lesere, også dem uten abonnement.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedias aviser opplevde tirsdag morgen problemer med sin betalingsløsning på nett. Derfor åpnet konsernet alle pluss-saker midlertidig, for å skjerme leserne.

Det viser en intern melding som Medier24 har fått tilgang til.

Problemene vedvarte like i underkant av 30 minutter - og klokken 11.08 skal de ha blitt løst.

Iverksetter tiltak

Dermed er alle de plussede sakene nå lukket igjen, for kunder uten abonnement.

Medier24 vet samtidig at Amedias saker også på onsdag i forrige uke lå ute fritt tilgjengelig i en kort periode.

I en annen intern melding skriver Amedias IT-service:

«Vi beklager det inntrufne, og iverksetter tiltak for å unngå at det samme problemet oppstår igjen».

– Prioriterer å gi brukere tilgang

Amedias utviklingsdirektør, Jostein Larsen Østring, bekrefter også de tekniske problemene i konsernet.

Samtidig forklarer han hvorfor Amedia valgte å gjøre alle sine saker åpent tilgjengelige i en kort periode.

– Årsaken til det er at vi hadde utfordringer med kjøpsløpet, sier Larsen Østring til Medier24.

Og legger til:

– Når vi har utfordringer med at bruker kan risikere å ikke få tilgang til innhold de har betalt, så prioriterer vi å gi brukere tilgang til vi får rettet opp i problemet.

– Hvilke tiltak iverksettes for å unngå problemer med betalingsmur?

- Vi kjenner til hva som forårsaket dette. Vi har bygget inn sikkerhetsrutiner som gjør at vi kan oppheve tilgangsbegrensningene dersom vi har behov for det, og det ble gjort rutinemessig i dag sier Larsen Østring og fortsetter:

– Vi gjør kontinuerlig tiltak for å sikre riktig tilgang til riktige brukere, og det kommer vi også til å fortsette med i tiden fremover.

Powered by Labrador CMS