Torsdag ble det kjent at Pål Nedregotten blir teknologidirektør i NRK.
Dermed forlater han Amedia etter 18 år, hvor han sist fungerte som konserndirektør for teknologi og utvikling.
Nedregotten forteller at det er med blandede følelser han nå forlater Amedia.
– Det er en spennende mulighet som kommer til å bli kanongøy. Samtidig er det en betydelig grad av vemod. Jeg forlater et konsern jeg kjenner ut og inn, og med mange flinke mennesker som også er nære venner av meg, sier Nedregotten til Medier24.
– Det trigget meg
Nedregotten forteller at han fått mange gratulasjoner fra kollegaene etter at nyheten ble kjent.
– Det er jo nesten som at du får lov å lese nekrologen din, sier Nedregotten og ler før han fortsetter:
– Det har vært mange fine og hyggelig reaksjoner og gratulasjoner fra mennesker jeg bryr meg ordentlig om. Vi skilles som venner.
Nedregotten blir værende i Amedia ut april, før ferden går videre til Marienlyst og NRK.
Den nye teknologidirektøren beskriver NRK som en av de viktigste samfunnsaktørene i Norge.
Han mener en moderne mediebedrift også er i stor grad en moderne teknologibedrift.
– Det betyr at denne jobben har et ansvar for å drifte og videreutvikle noen av de viktigste verktøyene for NRKs utvikling.
Som de andre kommersielle medieaktørene, står også NRK i en kamp mot de globale plattformene om oppmerksomheten, påpeker Nedregotten.
– Det trigget meg.
– NRK har gjort mye riktig
Nedregotten forteller at han i starten vil bli kjent med NRK som organisasjon, før han kan si noe konkret om hvordan han vil sette sitt preg på mediehuset.
– Teknologi er en stor del av NRKs virksomhet, og jeg må bli mye mer kjent med innsiden av NRK før jeg kan si tydelig hvordan kursen stakes ut.
– Så er det åpenbart at NRK har gjort mye riktig. Det er en av tingene som gjør at jeg tenker dette skal bli veldig gøy, legger han til.
– Hva gleder du deg mest til når det gjelder NRK-jobben?
– Jeg gleder meg til å navigere i alle utfordringene som NRK står i fra et teknologisk perspektiv. Men også ut i fra posisjonen i den norske befolkningen, og prøve å finne retningene og rammene.
På spørsmål om hva han vil trekke frem etter 18 år, viser Nedregotten til hvordan de lagde den digitale brukerøkonomien fra ingenting i 2014, til der man er i dag.
– Det gjelder vi som bransje, men også Amedia som viktig motor. Det er kanskje den mest enkeltstående tingen jeg er mest stolt over å kunne bidra til, sier Nedregotten.
Han trekker også frem dataangrepet mot Amedia julen 2021 som han ser tilbake på som mindre hyggelig, men også som en god opplevelse.
– Ikke en god opplevelse fordi vi ble angrepet, men fordi vi klarte å mobilisere en organisasjonen som fikk vise hva som bodde i den.
Da søkerlistene til jobben som teknologidirektør ble offentliggjort, var elleve av kandidatene unntatt offentlighet. Nedregotten var en av dem.
– Hvorfor var du unntatt offentligheten?
– En ting er rollen min i Amedia, men jeg var også styreleder i Mediebedriftenes Landsforening. Det hadde potensielt skapt en del problemstillinger som kunne vært krevende. Derfor jeg ba om det, svarer Nedregotten.