Onsdag inviterer Oslo Redaktørforening og Trøndelag Redaktørforening til debatt om forholdet mellom eierstyring og redaktørkontroll i mediene.
Debatten kommer i kjølvannet av at tidligere Nidaros-redaktør Vanja S. Holst gikk ut mot egen arbeidsgiver, og hevdet at avisens styre hadde blandet seg inn i konkrete redaksjonelle prioriteringer.
Dette har avisens styreleder, Arne Reginiussen avvist overfor Medier24.
– Jeg har jobbet sammen med Vanja Holst i mange år. Ikke på noe tidspunkt har jeg overprøvd eller instruert henne i redaksjonelle spørsmål om hva som publiseres, uttalte Reginiussen til Medier24 den gangen.
I forbindelse med disse uttalelsene, kritiserte Holst også Amedia-konsernets strategi og måte å drive avis på. Holst deltar selv i Redaktørforeningens debatt, sammen med blant annet Amedias konsernsjef Anders Opdahl.
– Så viktig å diskutere
Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, forteller at formålet med å debatten er å diskutere hvilke beslutninger og oppgaver som ligger innenfor handlingsrommet til en ansvarlig redaktør.
Underveis i debatten skal det også diskuteres i hvor stor grad et mediums eier eller utgiver kan på virke mediets redaksjonelle strategi.
– Denne debatten er på ingen måte ny, men ønsket med å reise den på nytt kommer av at det er så viktig å diskutere dette jevnlig og kontinuerlig, for å bevisstgjøre både redaktører og eiere, sier Nybø til Medier24.
Og legger til:
– Debatten reises for at også nye aktører skal være bevisste på hvor grensene bør gå.
Nybø har tidligere uttalt seg til Medier24 om hvor grensene mellom utgiver og redaktør bør gå.
– Eierne skal ikke blande seg inn i de løpende redaksjonelle valg og prioriteringer og heller ikke den løpende driften og styringen av redaksjonen, sa hun den gang.
– Viktig å ha på plass rutiner
Samtidig har Nybø forståelse for at landskapet mellom eier og redaktør noen ganger kan være krevende å manøvrere seg gjennom, for begge parter.
– Mange som jobber med konsernledelse, har jo redaksjonell bakgrunn. Da er det lett å tenke at man automatisk har alt dette i ryggmargen, hvilket man langt på vei har.
– Uansett er det viktig å ha på plass rutiner og systemer som underbygger de viktige prinsippene vi har. Det er en av kjerneoppgavene til Redaktørforeningen, sier Nybø.
I tillegg til Vanja S. Holst og Amedias konsernsjef Anders Opdahl, deltar tidligere VG-redaktør Torry Pedersen, Nynorsk Pressekontors Jan Inge Fardal og Amedias konserntillitsvalgte, Eva Stenbro, i debatten.