Morten Nilsen blir konstituert konserndirektør for mediehus i Amedia.
Foto: Ihne Pedersen/Amedia
Morten Nilsen konstitueres som konserndirektør i Amedia
Morten Nilsen (49) konstitueres som konserndirektør for mediehus i Amedia fra onsdag 1. mars.
I mars overtar Nilsen stafettpinnen som konstituert konserndirektør for mediehus i Amedia etter Pål Eskås.
Det skriver mediekonsernet i en pressemelding onsdag ettermiddag.
Tidligere i år ble det kjent at Eskås fratrer stillingen og trer inn i den nyopprettede strategiske rollen som direktør for partnerskap.
Nilsen kommer fra stillingen som direktør for mediehus, der han har hatt et særskilt lederansvar for Amedias storbyaviser. De siste årene har han hatt ulike lederroller som omfatter oppfølging og utvikling av Amedias aviser.
– Jeg skal bidra med det jeg kan for å sikre at Amedias aviser fortsetter å ha en så god utvikling som mulig i et langsiktig perspektiv. For at vi skal nå våre ambisjoner er det viktig med god ledelse i alle ledd og et sterkt fokus på prestasjoner. Samtidig må vi sikre at vi har økonomisk bærekraftige mediehus, sier Nilsen.
Nilsen, som kom til Amedia i 2015, har blant annet bakgrunn fra Berner-gruppen og Dagbladet, og har vært direktør for strategi og forretningsutvikling i NOVA Spektrum. I tillegg har han lang erfaring som konsulent, blant annet i Deloitte. Nilsen er utdannet siviløkonom ved Norges handelshøyskole i Bergen.
– Siden Morten kom til Amedia har han jobbet tett med nesten alle medieregionene våre, så han kan vår organisasjon til fingerspissene. Han har opparbeidet seg et svært godt navn i Amedia, sier konsernsjef Anders Opdahl.