Konsernsjef Anders Opdahl.

Amedia-sjefen om pengekuttene: Vet ikke hvor lenge de vil vare

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, sier at ansettelsesstoppen også vil gjelde allerede utlyste stillinger.

Publisert Sist oppdatert

Amedia la onsdag flere nye sparetiltak grunnet en presset økonomi.

Blant grepene er midlertidig ansettelsesstopp på tvers av konsernet, og tilbud om gavepensjon til eldre ansatte.

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, sier til Medier24 at tiltakene kommer som følger av et krevende marked.

– Vi har lagt opp til et budsjett hvor vi har store ambisjoner. Vi ser nå at markedet ikke er med oss, så vi er nødt til å gjøre tilpasninger og holde litt igjen, sier han og legger til at de holder igjen til de vet mer om hvordan markedet blir.

– Det er vanskelig å vite hva som er den nye normalen. Den situasjonen vi står i nå er ikke den nye normalen. Pandemien med vanvittig vekst var heller ikke det.

Gjelder ikke sommervikarer

Blant sparetiltakene er ansettelsesstopp. Opdahl sier at dette i prinsippet også vil gjelde for utlyste stillinger.

– Der man tidligere hadde friere ansettelser i avisene, vil vi nå gjennomføre behovsprøving. Det vil si at vi gjør vurderinger opp mot operasjonelle behov, turnussammensetning og ser på om det er nødvendig med ansettelser.

– Gjelder dette også sommervikarer?

– Vi må selvfølgelig ha sommervikarer, slik at de ansatte kan få ferie. Så må vi hensynta hvilken situasjon hver avis er i og se på hva som er et hensiktsmessig godt behov, sier han og legger til:

– I tillegg er sommervikariat en fantastisk rekrutteringsmulighet. Kampen om talentene slutter ikke selv om markedet er ustabilt, sier Opdahl.

– Vil det komme frekvenskutt som en del av sparingstiltakene?

– Ikke isolert sett. Men behovet for å tilpasse kostnadene er ikke blitt mindre. Vi har også vært ambisiøse og gjennomført flere frekvenskutt, og kommer sikkert til å gjøre flere, sier han.

Vet ikke hvor lenge

Han påpeker at lønnsomheten til papir er under press, og at det viktige for konsernet er å beskytte innholdsproduksjonen.

– Hvor lenge skal tiltakene vare?

– Det vet vi ikke. I den usikkerheten som er nå må vi bare følge med, og gjøre tiltak etter hvert. Vi håper dette skal virke godt, og vi har en organisasjon og en ledelse i avisene som har forståelse for den situasjonen Norge og verden befinner seg i, sier han og legger til:

– Vi er ikke et selskap som målsetter bestemte kostnadskutt. Lønnsomheten er ikke i seg selv et mål for oss, men et middel. Der hvor andre svarer til børsen eller banken har ikke vi noen som stiller eksplisitte krav isolert sett bare for lønnsomhetens skyld. Men vi følger samtidig et prinsipp om lønnsom vekst. Og denne vil variere.

– Så er spørsmålet om dette er nok. Det vet vi ikke. Vi skal gjøre det vi kan for å beskytte kjernevirksomheten vår.

Powered by Labrador CMS