Amedia-avisene Glåmdalen, Oppland Arbeiderblad og Østlendingen meldte samtidig mandag at de kutter i papirutgivelsene - fra seks til tre utgaver.
Regiondirektør Kristina Fritsvold Nilsen kan fortelle at temaet har blitt snakket om lenge, men at det er forskjellig fra avis til avis, men at de tre redaktørene har koordinert seg.
– Nå tenker nok alle tre at hver av dem var klar for dette. Jeg var enig i at hver enkelt av de avisene var modne for det, sier hun, og understreker at det er tre prosesser som har blitt styrebehandlet separat.
De har likevel flere ting til felles:
– De står midt i en stor omstilling der de er på vei til en fulldigital virkelighet. Nå står de med et bein i den gamle avisverden og et bein i den nye, digitale virkeligheten. Det var et nødvendig tiltak for hver av avisene, sier Fritsvold Nilsen.
– Skal de gi leserne viktig journalistikk fremover så måtte dette skje, legger hun til.
Ikke pilotprosjekt
I mai i år reduserte også Ringerikes Blad papirfrekvensen sin, fra seks til tre dager i uka.
Fritsvold Nilsen avviser at papirkuttet til de tre avisene er en del av et pilotprosjekt.
– Det foreligger ingen konkrete planer om andre, sier hun.
– Så går vi ikke ut og sier det heller før det er et styrevedtak, men jeg vil tro at alle aviser i Norge snakker om dette og har det som tema på blokka si.
På spørsmål dagens situasjon, med høye strømpriser og høye trykk- og distribusjonskostnader har framskyndet prosessen, henviser hun til redaktørene.
Østlendingen skriver følgende i sin pressemelding:
«Utgiftene til papir og ikke minst distribusjon av avisene har økt så mye at det ikke lengre er bærekraftig med ei seksdagers avis på papir».
Større frihet
Ansvarlig redaktør i Oppland Arbeiderblad (OA), Erik H. Sønstelie, forteller til Medier24 at økte kostnader ikke har framskyndet reduksjonen, men at det er en tilleggsfaktor.
– OA hadde et godt økonomisk år i fjor, og vi har en utvikling i år som gjør at vi har frihet til å ta de rette valgene på den måten vi tror er best for leserne og oppdraget vi har, sier han.
Sønstelie forteller at redaksjonen gikk gjennom en strategiprosess første kvartal i år - før Ukraina-invasjonen.
Reduksjon av papirfrekvens var en av konklusjonene.
– Leserne våre ønsker bedre digitale produkter og god journalistikk. Det mener jeg alle må ta stilling til. For oss mener vi at det vi gjør nå gir oss frihet og handlingsrom til å gjøre akkurat det, forklarer han.