NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen (fra venstre), Amedia-direktør Pål Nedregotten og VGs sjefredaktør Gard Steiro har alle tre gått sammen om et nei til Facebook.
Foto: Ole Alexander Saue/Jan Magnus Weiberg-Aurdal/Fredrik Hagen (NTB)
Norske mediehus sier tvert nei til Facebook News: – Et skritt for langt
Verken NRK, Amedia eller Schibsted-avisene ønsker et samarbeid med sosiale medier-giganten, melder Aftenposten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
De største norske mediehusene NRK, Amedia og Schibsted sier nei til et tilbud om Facebook News - allerede før de har fått et konkret tilbud, melder Aftenposten i sin papirutgave onsdag.
Facebook lanserer nå den nye nyhetstjenesten i flere land, men det blir ikke i samarbeid med de tre nevnte mediebedriftene i Norge.
– Det er ett skritt for langt, sier styreleder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og konserndirektør i Amedia, Pål Nedregotten til Aftenposten.
Og får støtte fra VGs sjefredaktør Gard Steiro.
– Det handler ikke primært om forretningsmodellen, men om mediemangfoldet og redaktøransvaret og hvordan vi skal ta vare på det, sier Steiro til avisen.
Facebooks norske kommunikasjonskonsulent, Camilla Nordted, sier til Aftenposten at selskapet kun vil etablere nyhetstjenesten i land der det er bred støtte.
Facebook News er allerede rullet ut i USA, Storbritannia og Tyskland.
Amerikanske storaviser som The New York Times og The Washington Post er blant mediehusene som har en avtale med Facebook.