Programmet henvender seg til redaktører, og vil gi dem opplæring fra mentorer i bransjen. Dette skal hjelpe dem med den digitale omstillingen.
I løpet av programmet skal hver enkelt deltaker også lage et prosjekt som skal bidra til omstillingen.
Hver deltaker får også pengestøtte på omtrent 400 000 kroner, som skal gå til å sette prosjektet ut i live.
Sarah Brown er Facebooks «Head of News Partnership» i Nord-Europa. Hun forteller mer om hvorfor selskapet nå gjør dette.
– Gitt utfordringene som nyhetsmediene i de nordiske landene har med «nyhetsørkener», virket dette som et program som kunne lykkes godt i Norden, sier Brown til Medier24.
Facebook søker nå etter deltakere til programmet på tvers av Norden. Omtrent femten medier skal velges ut. Programmet vil i stor grad avholdes digitalt, grunnet koronapandemien.
– Handler om samarbeid
– Er dette et forsøk på å gjøre ting godt overfor mediene igjen, ettersom dere har tatt så mye av annonsemarkedet bort fra dem?
– Det har vært en enorm omveltning i bransjen på grunn av internett, som grunnleggende har endret hvordan vi bruker nyheter og prosessen rundt annonsering. Mobiltelefonen også bidratt til dette, svarer Brown.
Og legger til:
– Når det gjelder arbeidet vårt med nyhetsmediene, handler dette for vår del, mye om samarbeid.
– Hva får Facebook ut av å gjøre disse investeringene?
– Jeg tror ikke det handler så mye om hva vi får ut av det, men hva hele Facebooks journalistikk-prosjekt handler om, svarer Brown.
På verdensbasis har Accelerator-programmet bidratt til å generere inntekter for mediene tilsvarende 60 millioner dollar, eller 480 millioner norske kroner, ifølge Brown.
Hun håper programmet kan bidra til å gi de lokale mediene større økonomisk trygghet på lang sikt i de nordiske landene.
– Større nyhetsmedier har en større «buffer» i tøffe tider, som for eksempel gjennom en pandemi.Lokale medier har ikke alltid den beskyttelsen når ting er vanskelige.
– Gjennom å jobbe med mindre organisasjoner vil vi sikre at nyhetene fremdeles er viktige i lokalsamfunnet, men også at bedriftene blir sikret for fremtiden, sier Brown.
En undersøkelse som Medietilsynet la frem i februar, viser at så mange som én av to nordmenn har sett falske nyheter om koronapandemien på nett.
Sarah Brown er klar på at falske nyheter er et problem Facebook jobber hardt for å bekjempe.
– Vi ønsker ikke å ha falske nyheter på plattformen vår, og har gjort et enormt arbeid for å jobbe mot dette de siste årene. De siste årene har vi ansatt omtrent 35 000 mennesker, og vokst stort som et resultat av arbeidet med dette problemet.
Brown legger også til at Facebook faktasjekker innhold som legges ut på det sosiale mediet, og at falske nyheter merkes og nedgraderes i brukernes nyhetsstrøm.
– Vihar også jobbet veldig hardt med dette de siste årene og månedene, spesielt i forbindelse med Covid-19. Regelverket vårt har blitt styrket, sier hun.