På få år har Amedia tatt grep i gravejournalistikken i konsernets
aviser, og i år står Amedia-aviser bak 13 rapporter på årets liste over
metoderapporter til SKUP. Det betyr at hver fjerde metoderapport er en Amedia-rapport.
Det gleder gravesjef i Amedia, Erik Sønstelie. Han ble
ansatt i rollen i februar i fjor for å hjelpe avisene å tenke mer på
gravejournalistikk.
– Nå graver vi mer metodisk
og mer riktig. Og så er ikke Amedia alene om at skjønne at graving er viktig
for å ivareta redaktørstyrte mediers posisjoner i lokalsamfunnet, sier
Sønstelie til Medier24.
– Kunne sendt inn 17
Han er tydelig på at nåløyet hvor man står på SKUP-scenen
lørdag kveld er kjempesmalt.
– Men vi viser at vi løfter
oss på graving. Og det viktigste på SKUP er å dele. Og jeg tror det er bra at SKUP
også har lokale metoderapporter, for det gjør at andre små aviser kan bli
inspirert. Og det gjør oss stolte å stå på listen, sier han.
I tillegg til at 12 metoderapporter er sendt inn av Amedias aviser,
er 27 Amedia-aviser med på metoderapporten til Samarbeidsdesken.
Sønstelie hadde likevel håp om flere.
– Jeg tror vi kunne sendt inn
17. Det har vært noen graveprosjekter det siste året som har vært
dagsordensettende i sine lokalsamfunn som kunne vært sendt inn.
I 2021 gikk Erik Waatland hardt ut mot Amedia, etter at listen
over metoderapporter til SKUP det året ble publisert. Da hadde ikke et eneste
av Amedias mediehus levert rapport.
Amedias ledere fyrte tilbake at deres redaksjoner ikke anser Skup som relevant, selv om de graver, og Skup-leder Nina Selbo Torset mente lokalpressen skulker dugnaden. VGs redaktør Gard Steiro kalte det en fornærmelse mot journalistene i Amedia. SKUP-leder Bernt Olufsen kalte det uforståelig og dypt beklagelig.
Amedia lovet å jobbe aktivt både med redaksjonene og SKUP, og ønsket tilbake at SKUP skulle anerkjenne lokalavisene. Allerede året etter stilte Amedia-avisene med elleve rapporter.
– Ny vår
Sønstelie tror det har skjedd noe med gravejournalistikken i
lokalavisene de siste årene.
– Jeg mener det er en av de
mer merkbare trendene. Det er en ny vår for lokalavisene, og det gjelder ikke
bare Amedia. Den trenden dokumenteres også av andre aviser, sier han og viser
blant annet til Sunnmørsposten, som i fjor laget en større serie om
konkursnettverk og Samarbeidsdesken til SUJO, LLA og NRK.
– Og så er det mange saker
som ikke står på SKUP-listen. Som ikke kanskje har vært innertier, men som har
vært vesentlige, oppsiktsvekkende og som har fått følger for sine lokalsamfunn.
Dette er saker som sjelden kommer opp på nasjonalt plan, men som er god
gravejournalistikk, sier han.
Sønstelie roser også Gjengangeren, som debuterer på årets
SKUP-liste.
– De er 8 ansatte, ikke
80. Og de klarer å nøste seg gjennom innfløkte selskapsstrukturer for et fergeselskap.
Det gir meg gåsehud, sier Sønstelie.
Graveløft
Det er viktig at norsk journaliststand har et fullt og helt
bilde av hva som lages i mediebransjen, mener Sønstelie.
– Derfor er det viktig å vise
hvordan lokalavisene graver i egne samfunn. Selv om det ikke er dagsordensettende
på et nasjonalt plan, så er det en viktig del av infrastrukturen i demokratiet.
Amedia har lansert et graveløft i år, sier Sønstelie. Det
har gitt seg utslag i mer økonomisk støtte, mer rådgiving og bistand.
– Vi har gitt støtte til over
30 prosjekter, og laget et program for undersøkende journalistikk i små og store
mediehus.
De har blant annet lansert programmet Spydspiss. Hvor tolv
deltakere i åtte måneder har fått undervisning i blant annet organisering,
metodikk og kompetanse.
– Og det er ekstra viktig,
fordi mange reportere flytter seg mellom avisene. Og så ønsker vi at flere
aviser skal samarbeide om prosjekter. Alle må ha en felles metodikk i bunnen,
og et felles gravespråk som er gjenkjennbart på tvers av redaksjoner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no