(BERGEN):Sportsrettigheter sto i sentrum på siste arrangement av Sportskonferansen 2021 i Media City Bergen torsdag ettermiddag.
Amedias Helge Birkelund er direktør for sportsutvikling. Han tror noen av særforbundene i idretten vil tape på at TV 2 nå vil satse mer på lokal sport.
– Det er bare lokalavisene som er i stand til å bygge opp til disse kampene som skal skje til uken. Taperne her, er forbundene, sa Birkelund fra scenen.
TV 2s sportsredaktør, Vegard Jansen Hagen, tror imidlertid at TV 2 og de andre medieaktørene vil klare å jobbe sammen om de ultralokale sportsrettighetene.
– Vi ønsker å dele med alle som har lyst til å bygge norsk idrett. Det tror jeg Amedia vil, og det tror jeg også NRK ønsker. Vi er opptatt av å dele, og benytte de gode hjelperne som finnes der ute, sa Jansen Hagen.
NRKs sportsredaktør Egil Sundvor var også invitert til debatten i Media City Bergen.
Den siste tiden har kanalen mistet mange av rettighetene til populære vinteridretter til Viaplay-eier NENT. Sundvor innrømmer at tapene har vært vonde.
– Å miste de delene av FIS-pakken var vondt, men det går over. Det gir oss muligheten til å tenke nytt. Jeg tror det er sunt å miste såpass mye. Det gir oss muligheter til å se på hvordan vi kan beholde det publikumet vi har, og til å nå et nytt publikum, sa Sundvor.
Sundvor kommenterte også NENTs kjøp av TV-rettighetene til engelske Premier League.
– Det er kjempespennende og ser lekkert ut. Den store utfordringen er likevel fragmenteringen for publikum, når det gjelder å finne frem til ulike grener som ikke er like sterk som Premier League.
– Vi mistet for eksempel aldri skøyterettighetene, men vil ikke gi pengesummen som et kinesisk agentselskap skulle ha for dem. Da tok NENT dem, sa Sundvor.
– De andre kan ikke være med
NENTs sportssjef, Kristian Oma, understrekte at skøytesporten ville få en god plass i selskapets stadig voksende portefølje.
– Vi skal ta rettighetene på alvor, slik TV 2 har gjort med langrenn. Vi setter dem inn i en kommersiell sfære som minner mer om TV2 og utnyttelsen deres av langrenn, enn det minner om NRK, sa Oma.
Han ba også dem som frykter lave seertall for skøytesporten hos NENT, om å gi selskapet en sjanse.
– Ikke vær bekymret før vi har kommet i gang.
NENTs Premier League-satsing ble også diskutert underveis i debatten. Tidligere Discovery-sjef Harald Strømme mener stiftelseseide selskaper som Amedia og TV 2 ikke lenger har mulighet til å kjempe om de dyreste fotballrettighetene.
– Når NENT betaler 25 milliarder for Premier League i Norden, og hele NENTs markedcap er på 35 milliarder, er dette ikke lenger bedriftsøkonomi, men finansielle strategiske plasseringer, som de andre ikke kan være med på, sa han.
Og la til:
– Det er om å gjøre om å blåse opp verdiene på aksjene, og jeg kan ikke se hvordan det bedriftsøkonomisk er mulig å regne dette hjem. Det må regnes hjem på børsen.