På bildet: Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen
Ansvarlig redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen

Redaktør hardt ut mot Amedia: – Det har vært krise, helt elendig

Halvert resultat for Varden: Redaktøren peker på ekstra utfordrende papirøkonomi, og retter krass kritikk mot Amedias avisdistribusjon den siste tiden. Amedia beklager og legger seg flat.

Publisert Sist oppdatert

Avisen Varden endte fjoråret med et driftsresultat på -3,6 millioner kroner, ned fra -1,99 millioner året før. Det er en nedgang på 45 prosent. Det viser årsregnskapet for 2023.

Inntektene endte på 78,4 millioner kroner, en nedgang på 6,5 prosent fra året før, da de endte på 83,6 millioner.

Sjefredaktør i Varden, Tom Erik Thorsen, sier til Medier24 at 2023 var et år som avsluttet i motbakke.

– Det var et år som ble veldig preget av avslutningen, og en utvikling som var for oss som for veldig mange aldre, med for liten og lønnsomhet, sier Thorsen.

Flatere økning i fjor

Han legger til at særlig siste kvartal var ekstra tungt på annonsesiden, og at det preger resultatet.

– I tillegg er det ingen tvil om at det digitale skiftet skjer nå og det merker vi godt, for kostnadene på print har vært veldig høye, sier Thorsen.

Annonseinntektene gikk ned med nesten tre millioner kroner fra 26 millioner til 23,3 millioner. Brukerinntektene gikk ned fra 51,7 millioner kroner til 49,1 millioner.

– Det forteller en historie om at print faller raskere enn vi har klart å kompensere digitalt, både på annonser og abonnement. Den digitale økningen var flatere i fjor. Så langt i år har vi hatt en digital økning på tolv prosent.

Han legger til at avisen tidligere har hatt et samarbeid med Amedia om nasjonalt salg på annonser. Nå har de annonsesamarbeid med Schibsted.

– Det gir helt andre resultater. De som jobber lokalt med annonser er veldig gode, i tillegg til at vi har en økning i digitale annonser med 30 prosent. Da begynner det å se ganske hyggelig ut.

– Papirøkonomien er ikke god nok

Og året så langt er mer positivt, sier Thorsen.

– Vi er litt over fem måneder inn i året, og har et håp om svarte tall i år. Første halvdel av året ser ut til å være bra.

Han forteller at også har økt prisene på komplett-abonnementer.

– Vi har vært tydelig ovenfor våre abonnenter at økonomien i papir ikke er god nok, og har måttet justere prisene. Det ser ut til å være et grep det er forståelse for i markedet.

Samtidig er han klar på at utfordringen har vært at distribusjonen har vært et stort problem den siste tiden.

– Det har vært krise, helt elendig. Vi er veldig lite fornøyde med hvordan Amedia sin distribusjon har vært de siste månedene, og det har vært veldig krevende, sier Thorsen.

– Krevende å forklare

Varden er ikke den eneste avisen som har hatt problemer med distribusjonen. Flere aviser i Vestfold og Telemark har hatt leveringstrøbbel de siste månedene. Grunnen er en overgang i distribusjon, Amedia trekker seg ut og Schibsted tar over. Amedia har redusert flere hundre ruter over hele landet siden mars. Amedia har beklaget problemene som har vært den siste tiden. 

– Beste måten å kvitte seg med papirabonnenter på, er å ikke levere avisen. Og der har Amedia vært gode, på å ikke levere.

Thorsen håper det blir en bedring nå som Schibsted har tatt over. Fra 1. juli er det Schibsted sammen med posten som står for papiravis-distribusjonen.

– Mange hundre av våre abonnenter er nå flyttet over til postdistribusjon, og det er krevende å forklare til folk. Vi har sendt folk til månen, men klarer ikke å levere avisen til folk, sier han og peker på at postens anbud nå gjør at abonnentene ikke får avisen mandag og onsdag annenhver uke.

– Det er betalingsvilje for papiravisen. De som abonnerer på den, er veldig glade i den. Men så handler det om vi evner og få avisen ut.

– Beklager

Medier24 har forelagt kritikken fra Thorsen for John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia.

Han svarer i en e-post at de ikke legger skjul på at det har vært en særdeles omfattende og krevende endringsreise. 

– Flere av våre kunder har dessverre derfor opplevd leveringsutfordringer etter endringene. Det beklager jeg sterkt. Men kvaliteten er nå bedret - og styrkes dag for dag. Det arbeidet som er gjennomført har vært ekstremt viktig for mediebransjen i stort. Det sikrer at store deler av landet fortsatt vil få ombæring seks dager i uken, skriver han og fortsetter: 

– Det er riktig som sjefredaktør Tom Erik Thoresen sier at mediedistribusjonen har gått ut av noen geografier. Dette er områder som ikke er økonomisk bærekraftige uten en betydelig statlig medvirkning. Disse områdene får framover avisene levert av Posten på hverdager og Aktiv Norgesdistribusjon på lørdager som del av det offentlige anbudet som ble startet opp 1. juli. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS