Flere steder i Norge finnes det ikke noe distribusjonsnettverk for å levere avisen. Derfor betaler staten for at de som bor i områder der avisene ikke har egen distribusjon, likevel skal få levert aviser de abonnerer på.
Rent geografisk gjelder det de fleste områder i Norge utenfor byer, tettsteder, regionale sentre og det sentrale østlandsområdet.
Nå blir det også større enn før.
– Anbudsområdet omfatter 1804 postnummer og 1 076 000 postkasser, det tilsvarer ca. 40 prosent av landets postkasser, forklarer konstituert kommunikasjonsdirektør i Posten, Kenneth Tjønndal Pettersen, til Medier24 i en e-post.
I fjor vinter la Samferdselsdepartementet oppdraget med å levere avisen ut på anbud, fordelt på fire kontrakter, og Posten og Aktiv Norgesdistribusjon var de eneste som leverte tilbud. Førstnevnte skal levere avis hver tirsdag, torsdag og fredag. Aktiv Norgesdistribusjon på lørdager.
Begge har hatt dette oppdraget før, men da i et litt mindre geografisk område.
– Det er en stor omlegging både for utgivere og Posten, men vi har samarbeidet godt over tid og opplever å være klare for oppgaven fra 2. juli som er første utleveringsdag, skriver Pettersen.
Hadde ikke hatt råd selv
– Dette er en god løsning for lokalavisene, sier Rune Hetland, pressepolitisk rådgiver i Landslaget for lokalaviser.
– Gjennom anbudet finansierer staten at alle abonnenter får avisen uansett hvor i landet de bor, også der det ikke går egen avisdistribusjon og de dager det ikke er ordinær postomdeling.
Han forklarer at det for lokalavisene ikke ville vært økonomisk mulig å løse all distribusjonen selv.
– Uten anbudet ville svært mange abonnenter i distriktene ikke fått papiravisa på faste dager. Vi setter derfor stor pris på forståelse og en god løsning fra departementet.
De fleste lokalavisene er fortsatt avhengige av papiravisen, og annonseinntektene som følger med, for å finansiere journalistikken.
– Dermed er en god distribusjonsløsning helt avgjørende.
Hull annenhver uke
Vanligvis kommer posten annenhver dag. I den første uka er det mandag, onsdag og fredag, mens det i uke to er tirsdag og torsdag.
I avtalen med staten skal Posten levere avisen tirsdager, torsdager og fredager i de ukene det ikke er vanlig postgang.
– Majoriteten av avisutgivere med abonnenter i anbudsområdet har tilpasset utgivelsesdager til henholdsvis tirsdag, torsdag, fredag og lørdag, forklarer Pettersen i Posten.
Han henviser til at det var disse dagene Samferdselsdepartementet la ut anbud på.
Ordningen fører også til at det annenhver uke ikke vil komme avis på mandager og onsdager.
Det kommer til å gå utover avisene som vanligvis kommer ut disse dagene.
– Det kan være at enkelte aviser må bytte utgiverdag for å sikre distribusjon, eller at de har reduksjon i dager for å tilpasse seg det nye anbudet, sier Hetland i LLA.
Over 250 millioner kroner
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har ikke anledning til å stille til intervju med Medier24, men departementet har svart på flere spørsmål på e-post.
De skriver at valget om dager er gjort i samråd med LLA og MBL.
– De melder inn disse som dagene med lavest behov. Det er dermed også dagene med høyest enhetskostnad per utleverte avis. Disse prioriteringene er gjort for å sikre en klok finansiering av den statlige garantien for avisdistribusjon i hele geografien som har behov for dette, skriver de.
De forklarer også at det er en «betydelig utvidelse av geografien» for hvor staten nå skal betale for levering.
–Dette skyldes en vesentlig reduksjon i det kommersielle avisbudnettet.
Det er fordi Amedia legger ned sin avisdistribusjon. Schibsted Delivery overtar nesten alt - resten går inn i områdene som staten nå betaler for.
I tillegg legges rutene opp etter postnummer istedenfor låste adresselister slik det var før.
– Det gir avisutgivere fleksibilitet til å hensynta nye abonnenter og adresseendringer. Samlet sett gjør dette at enda flere vil kunne motta avis gjennom kontraktene både på ukedager og lørdager, skriver departementet.
Posten får 121 millioner kroner for jobben. Aktiv Norgesdistribusjon får 135,5 millioner kroner for lørdagene.
Til sammen blir dette 256,5 millioner kroner. Det er 66,5 millioner kroner mer enn i forrige periode.
Ville ha seksdagers levering
Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening sier papiravisen er viktig for mange mediehus, og de hadde ønsket seg levering av Posten seks dager i uka.
– Samtidig er det stor frekvensendring i bransjen, så mange vil få avisen på dagen avisen kommer ut, sier hun.
Avtalen mellom staten, Posten og Aktiv Norgesdistribusjon gjelder i første omgang fra juli i år til juli 2025, og med opsjon for å utvide med ett år, til juli 2026. MBL vil be om at opsjonen i avtalen utløses så fort som mulig.
– Bransjen står i en krevende omstillingstid, så da er mest mulig forutsigbarhet viktig.
Øgrey sier hun er glad for at ordningen trer i kraft fra mandag. Det er også LLA.
– Vi er godt fornøyde, og så gjenstår det jo at dette skal fungere, sier Hetland.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no