Ulrik Aass er Amedias nye direktør for produktutvikling abonnement. Han kommer fra stillingen som produkteier for digitale abonnementsflater.
Aass selv beskriver den nye direktørstillingen som en videreføring av det ansvaret, men med et enda mer overordnet mandat.
– Dette er langt på vei et naturlig steg videre. Jeg har vært ansvarlig for å bygge opp en sterk satsing på salgsoperasjonen vår i egne flater. For at Amedia skal kunne fortsette å styrke dette miljøet videre ga det mening at jeg skulle få en mer overordnet rolle, sier Aass til Medier24.
– Vanskeligere og vanskeligere
Aass mener det er fornuftig at Amedia får en direktør med et overordnet blikk på produktutvikling på abonnement.
– Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å fortsette å skape digital vekst jo lenger vi kommer. Det er viktig at vi nå har muligheten til å tenke strategisk om hva som skal gi oss abonnementsvekst fremover.
Han mener det er begrenset hvor mye man kan hente ut ved å bare være operasjonell.
– Vi må også skaffe oss selv nye muligheter.
På abonnementssiden ser de for seg en fremtid uten en printøkonomi. Aass viser til at ett printabonnement i enkelte tilfeller er verdt like mye som tre digitale abonnenter i rene kroner og øre.
– Vi må klare oss som en heldigital virksomhet, og det stiller ganske store krav til oss.
For å klare den omstillingen må avisene ha en ganske stor digital vekst de neste årene hvis man skal klare å videreføre den modellen man har i dag, forklarer Aass.
– Det kommer til å bli krevende og veldig spennende, sier den ferske direktøren.
– Vi må vokse
For å hente flere digitale abonnenter, viser Aass til de som er under 40 år.
– Vi må vokse i noen grupper som vi ikke er sterke i allerede. Vi må nå ut til dem under 40 år og sørge for at lokalavis er relevant for dem, samt at vi har relevante abonnementsprodukter.
– Det vil være det som avgjør om vi lykkes eller ikke, legger han til.
Selv ser han positivt på utfordringen.
– Jeg er helt sikker på at Amedia vil klare det. Mest på grunn av den evnen og viljen de har vist til å være omstillingsdyktig tidligere, sier Aass og viser til 2014 og 2015 da Amedia gikk gjennom en stor omstillingsperiode.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no