Schibsted Media og Amedia.

Schibsted og Amedia kjemper mot globale giganter: – Her har mediene en samlet utfordring

Amedia og Schibsted legger opp til store investeringer i teknologi for å møte behovene til et stadig mer krevende publikum. 

Publisert

Både Amedia og Schibsted ser på kunstig intelligens, personalisering og digital innovasjon som viktig fremover for å sikre vekst og utvikling.

Medier24 har stilt de to konsernene flere spørsmål som omhandler blant annet investering i teknologi, prioriteringer og utfordringer fremover.

– Vi har lyktes svært godt med digital vekst i Amedia. Samtidig må vi erkjenne at yngre, men også mer etablerte digitale kunder, krever mer av oss.

Det sier Amedias konserndirektør for data og teknologi, Håvard Solheim.

Han peker på at Amedias brukere ikke bare måles mot andre medieselskaper, men også mot opplevelsen globale giganter leverer.

– Her har mediene en samlet utfordring, og Amedia vil fortsette å investere tungt i nye brukeropplevelser, kommenterer han.

Han mener den største utfordringen fremover er å navigere større forventninger hos publikum og løpende endringer i teknologi. 

Men her ligger også den største muligheten.

– Vi må levere enda mer enn vi har mulighet til i dag. Derfor ser vi også etter muligheter for å forene muskler med likesinnede, som samlet gjør redaktørstyrte medier enda sterkere i kampen mot de internasjonale gigantene - til avisenes, brukernes og samfunnets beste, sier han.

Amedias konserndirektør for data og teknologi, Håvard Solheim.
Amedias konserndirektør for data og teknologi, Håvard Solheim.

– Mindre kostnadsbelastning

Som konsern påpeker Solheim på at Amedia har skalafordeler med å både kjøpe og utvikle teknologi for alle avisene.

– Når vi utvikler gjør vi det for alle, og vi kan levere mer for mindre kostnadsbelastning på den enkelte avis, sier han.

Han forklarer at de er bevisste på hva de bør utvikle selv og hva de kjøper av teknologi.

– Slik står vi i posisjon til å løpende ta i bruk nye muligheter, bidra til å effektivisere arbeidshverdagen samt eksperimentere med nye produkter, kanaler og formater på avisenes egne premisser, sier han og fortsetter:

– Selv om vi har jobbet med eksempelvis personalisering, KI og nye kanaler i mange år, så har vi behov for å gjøre det og mer med enda større kraft.

Konkurrerer globalt

Teknologidirektør i Schibsted Media, Markus Rudberg peker også å utfordringer med å holde tritt med den teknologiske utviklingen, særlig innen kunstig intelligens (KI).

Han mener at å utnytte KI på en ansvarlig måte uten å gå på kompromiss med kvalitet og troverdighet blir avgjørende.

– Det er også en utfordring å kunne investere nok, gitt presset vi opplever i medieøkonomien. Vi konkurrerer i praksis med verdens største teknologiselskaper, sier han.

Må gi god brukeropplevelse

Rudberg understreker at for å lykkes er de helt avhengige av å gi brukerne den beste opplevelsen.

– De trenger å finne produkter som er relevante og løser problemene de har. Å levere dette krever riktig teknologi og kontinuerlig innovasjon, sier han, og fortsetter:

– Samtidig er det naturlig å prioritere teknologi som styrker våre to viktigste inntektsstrømmer, nemlig abonnement og annonser. 

– Hvor mye ser dere for dere å investere i teknologi de neste tre årene?

– Vi forventer fortsatt betydelige investeringer i teknologi over de neste tre årene, uten at vi kan si noe mer om det konkrete omfanget. 

Han peker på områder som personalisering, KI, lyd og video som viktige stikkord for hvor de skal investere med tanke på teknologi fremover.

Også verktøy er inne i miksen. Å ha full kontroll på eget innhold er viktig for Schibsted, ifølge Rudberg, som trekker fram mulighetene som kommer med KI.

 Vi har tidligere samarbeidet med flere leverandører av redaksjonelle verktøy, men har opplevd at det er vanskelig å få den nødvendige farten og oppmerksomheten som vi trenger for å endre oss raskt. Derfor utvikler vi, og vil fortsette å utvikle, verktøy og plattformer som er strategisk viktige for oss. Det gjelder særlig innenfor redaksjonelle arbeidsprosesser, hvor vi har vårt eget CMS, sier han, og føyer til:

– Vi bruker også teknologiressurser på å sy sammen løsninger fra ulike leverandører til best mulig å løse Schibsteds behov, for eksempel innenfor områder som annonse og abonnement.

Trenger god brukerdata

Den yngre målgruppen er høyt prioritert. Han poengterer at smart bruk av teknologi er en av tingene som må til for å lykkes, samt å levere relevant innhold.

– Det gjelder det samme for unge som for andre målgrupper: Journalistikk av høy kvalitet og riktig bruk av teknologi må gå hånd i hånd. Relevant innhold og formater som treffer er viktigst for å nå unge - og derfor investerer vi i dette, forklarer Rudberg.

For å lykkes mener Rudberg at de trenger gode data om brukerne. Da kan de forstå hvem de er og hvordan produktene brukes.

– Etter hvert som kunstig intelligens fortsetter å utvikle seg, blir det stadig tydeligere at dens potensial til å akselerere produktutvikling og vesentlig endre brukeradferd er stort. Dette gjør at vår investering i både utnyttelse og forståelse av data blir viktigere enn noen gang for å kunne nå de enkelte brukergruppene, inkludert yngre mennesker, sier han.

Selve arbeidet med yngre målgrupper drives primært fra hvert enkelt mediehus, forklarer han videre. Her drives også mye av innovasjonen, sammen med felles ekspertteam som har spesialkompetanse innen data, KI og andre teknologier.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS