Eirin Larsen

Mener mediebransjen må lære av sosiale medier-feilene i møte med KI

Norske medier må være varsomme med å gjenta feilene fra sosiale medier-æraen når kunstig intelligens (KI) nå inntar mediehusene, mener Eirin Larsen i Dagens Næringsliv

Publisert Sist oppdatert

I et intervju med Medier24 fremhevet utviklingsdirektør Francis Lundh at norske redaktørstyrte medier ikke må bli for avhengige av tredjeparter som sosiale medier for distribusjon.

Flere medier, som tv2.no og Dagbladet, har opplevd fall i trafikk som følge av Facebooks algoritmer.

Sosiale medier-sjef Eirin Larsen i Dagens Næringsliv, mener Lundh har et poeng.

– Heldigvis har de aller fleste, om ikke alle, medier skjønt det nå. Men problemet var at vi brukt litt lang tid på å skjønne det, sier hun.

Hun trekker fram da hun jobbet i NRK på 2010-tallet.

– Da var det å legge ut mest mulig video og fôre algoritmene mest mulig. Baksiden så vi etter hvert, og den ble ekstra tydelig for noen år siden da trafikkfallet begynte for alvor, forteller hun.

Hun mener mediene gjorde én stor feil da sosiale medier for alvor begynte å bli viktig:

– Mange toppsjefer i mediebransjen, og samfunnet forøvrig, skjønte ikke hvor viktig sosiale medier var, og involverte seg ikke i sosiale medier-strategien, sier hun, og peker på at det var ofte unge vikarer som fikk ansvar for å gjøre noe gøy på sosiale medier.

Bør ikke slutte

Men å slutte med bruk av sosiale medier som distribusjonsplattform ser hun ikke for seg at kommer til å skje. Hun mener heller at hver avis må lage en bedre strategi på sosiale medier.

– Man må bruke dem, men da best mulig med minst mulig ressurser, og velge kanaler mer kynisk enn man gjorde før, kommenterer Larsen.

I DN ser de at LinkedIn har blitt viktigere, og de har valgt å ikke være på Tiktok, da det ikke er der deres hovedpublikum befinner seg.

Og på Facebook legger de ikke lenker i kommentarfeltet.

– Det er ikke den beste måten å få trafikk tilbake på, og det går fortsatt an å få trafikk tilbake. Men å drive og irritere publikum med å legge lenke i kommentarfeltet har ikke så mye for seg, sier hun.

Mener kunnskap er løsningen

Erfaringen med sosiale medier, på godt og vondt, mener Larsen kan brukes til å møte kunstig intelligens på.

– Vi gjorde mange feil i møte med sosiale medier som vi må lære av i møte med KI.

Algoritmene til Facebook ble for mange et første møte med kunstig intelligens.

– Vi skjønte ikke hvor viktig og avgjørende det kom til å bli, men jeg har inntrykk av at vi skjønner det mer i møte med kunstig intelligens, sier hun.

Hun mener man trenger mer kunnskap om teknologien, og at kunnskapen må komme fort - hvis ikke vil man ikke klare å ta riktige avgjørelser.

– Det gjaldt sosiale medier, og det kommer til å gjelde for KI, sier hun.

– Hva trenger vi å vite?

– En av mine kjepphester er at det holder ikke at teknologene kan dette. Man må kunne vite hvordan det virker, og forstå dynamikken i det. Det er da vi klarer å ta gode valg om bruken ut mot publikum spesielt.

I møte med KI mener sosiale medier-sjefen at norske medier har et stort fortrinn: tillit. Og fremover tror hun sosiale medier vil ha et større preg av desinformasjon, og KI-generert innhold.

– Kvalitet og troverdighet levert av menneskelige journalister, det kommer ikke til å gå ut på dato, slår hun fast.

SEO next?

I mai annonserte Google KI-genererte søkeresultater, som kan oppsummere søk for deg.

Sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad advarte mot mindre trafikk fra Google, og flere medieledere uttrykte bekymring for det som kan komme.

Larsen er selv mer bekymret på lang sikt. Hun var selv til stede på pressemøtet før lanseringen.

– Vi må legge til grunn at SEO-trafikken kommer til å falle, sier hun, og fortsetter:

– Google sier selv at man får færre klikk, men at de som kommer vil være mer meningsfulle.

– Spiser du det?

– Nei, eller, det vil tiden vise. Men nedgang i trafikk er negativt.

– Må bli mer nyttige

Larsen mener mediene må i større grad være fremoverlente, og tenke på hva journalistikk er når det ikke er nettaviser lenger.

– Vi har det premisset om at brukerne skal gå inn på nettavisene for å se om det er noe interessant der akkurat i dag. Det er egentlig ganske utdatert. Sosiale medier har endret distribusjonslogikken og en stor del av publikum tenker at hvis det er interessant nok så når det fram, sier hun og skyter inn:

– Vi har fortsatt høy forsidetrafikk, men vi kan ikke hvile på det heller.

– Hva mener du mediene bør tenke på når man skal tilpasse seg dette?

– Vi må bli mye mer nyttige, og vi må klare å presentere journalistikken mye bedre. Vi må høre mer på publikum.

– Vi må virkelig klare å tilgjengeliggjøre journalistikk bedre enn det vi gjør i dag, både med utforming og å tilgjengeliggjøre av journalistikk bedre enn det vi gjør i dag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS