KI-sjef Elin Stueland, den digitale assistenten Sakki og utvikler Julian Minde i Stavanger Aftenblad.
KI-sjef Elin Stueland, den digitale assistenten Sakki og utvikler Julian Minde i Stavanger Aftenblad.

Sakki er Stavanger Aftenblads nye «go-to-person»: – Tror han blir viktig for arbeidsflyten

Er et av flere verktøy journalistene i avisen kan bruke. 

Publisert

I Stavanger Aftenblad har de utviklet en liten, digital assistent. De kaller ham for Sakki, som er en sammensetning av Stavanger Aftenblad (SA) og kunstig intelligens (KI).

– Han lever i Slack og har tilgang på alt man har skrevet i Aftenbladet, så han er den nye go-to-personen når vi trenger hjelp med arkivet, vi trenger hjelp å lage faktabokser eller finne en kilde.

Det sier Elin Stueland. Hun er KI-sjef i avisen. 

Han er laget ved å kombinere det digitale søket i SAs arkiv sammen med Claude. Claude er en språkmodell fra Anthropic.

Slack er SAs verktøy for internkommunikasjon, så man kan skrive til Sakki rett i chatten, forklarer hun. Hun sier han brukes til research, og kan hjelpe til med å produsere noen typer innhold.

– Han er ganske fersk, men jeg tror han blir viktig for arbeidsflyten vår.

Flere verktøy allerede

De har også en del tilpassede ChatGPT-verktøy i basen sin. 

  • En kompisleser
  • Assistent 4000 – som korter ned hvis saken din er for lang
  • En «sitatsakmaskin» som hjelper deg å skrive saker der du siterer fra en annen avis
  • En TikTok-assistent som skriver forslag til manus til TikTok-saker
  • En kompisleser lært opp på Vær varsom-plakaten
  • En GPT som renskriver transkriberinger

Hun tror at jo nærmere produksjonslinjen verktøyene er, jo mer blir de brukt av journalistene. 

– Målet at de skal komme inn og være en del av Sakki sin portefølje. Det forenkler tilgjengeligheten og dermed også KI-bruken fra journalistene.

De har også et prosjekt for å få AI-verktøy integrert inn i publiseringsplattformen de bruker. 

Lager kunstig stemme

I Norge har både Aftenposten, Bergens Tidende og nå sist VG lansert sine kunstige stemmer. Da kan man trykke på en knapp for å få artikkelen opplest. 

SA sin er rett rundt hjørnet, kan Stueland fortelle.

– Nå skal vi bare få justert noen lokale stedsnavn for å få det så rett som mulig, og så er vi klar for lansering om ikke så lenge. Vi er godt i løypa.

Det er journalist Ola Myrset som er utgangspunktet for den stavangerske versjonen.

– Vi har hatt auditions og testopptak, og landet på at stemmen hans bærer merkevaren vår veldig godt.

Den klonede stemmen skal i første omgang brukes til å lese opp artikler.

– Men det virkelig spennende er det vi skal finne av gode lyd-produkter utover artikkellesing.

Kartlagt behovet

Stueland leder arbeidet med kunstig intelligens i avisen, og sitter også i «AI-task force» i Schibsted, der alle KI-sjefene i konsernet i Norge og Sverige er med og kan dele erfaringer. 

Det første halvåret i jobben hennes har gått med til kompetanseheving og kartlegging av hva Stavanger Aftenblad trenger innen kunstig intelligens.

Hun sier det har handlet om effektivisering, transkriberingsverktøy og arbeid med hvordan de kan få oversikt over store datasett.

– Jeg tenker at vi er i en slags gullalder, så det er enormt med muligheter som journalistene kan benytte seg av.

Hun sier de har flere KI-støttede journalistiske innholdsprosjekt de jobber med. Blant annet ser de på et større bilde- og verifiseringsprosjekt, for å kunne oppdage falske bilder. 

Hjelp fra Tromsø

Medier24 har tidligere skrevet om Polaris sine KI-prosjekter, og iTromsø som har bygget en egen byggesaks-bot. Den skanner gjennom alle postlistene i kommunen og gir journalistene en oversikt når det kan være en sak av interesse.

Stueland sier de har fått god hjelp av gjengen i iTromsø til å sette den opp for kommunene de dekker.

– Den trener vi på våre journalistiske verdier. Den vet hva vi vil rykke på eller hvilke saker vi vil omtale. 

I første omgang er Stueland i en prosjektstilling som KI-sjef ut året. 

Hvordan de skal organisere seg videre skal de finne ut av i løpet av høsten.

– Da skal vi ta stilling til om det er en fulltidsstilling, om det skal inn i en portefølje, eller om den skal utvides.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS